مطلبی:

هفته کتاب موضوع کتاب و کتابخوانی را در کانون توجه قرار می دهد

1399/09/01-09:59

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان این که هفته کتاب موجب می شود مردم به خواندن کتاب بیشتر توجه کنند، گفت: برنامه ها و نشست های هفته کتاب، فرصت مغتنمی است تا ناشران و فعالان این حوزه به بازاندیشی برنامه ها و سیاستگذاری‌ خود بپردازند و شاهد رونق بیشتر بازار کتاب باشیم.

دکتر داریوش مطلبی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی در همه دنیا یکی از مهمترین برنامه های دولت ها و سازمان های مردم نهاد است تا به وسیله آن توجه مردم را به حوزه خاصی جلب کنند. از این نگاه، هفته کتاب نیز نقش بسیار مهم و فعالی در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، اطلاع رسانی و جلب توجه مردم به موضوع کتاب دارد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گفت: هفته کتاب که ۲۸ سال از عمر برگزاری آن می گذرد، یکی از مهمترین رویدادها در کنار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که موضوع کتاب و کتابخوانی را در کانون توجه قرار می دهد.

وی افزود: سازمان ها و ارگان های مختلف کشور هم در طول این هفته تلاش می کنند با اجرای برنامه ها و فعالیت هایی بر اهمیت کتاب و کتابخوانی تاکید کنند و به صنعت نشر و فروش کتاب رونق ببخشند.

مطلبی تصریح کرد: همچنین صاحب نظران، پدیدآورندگان کتاب و نیز ناشران در این هفته به گفت و گو می نشینند و دیدگاه های خود را به اشتراک می گذراند و با یکدیگر تعامل می کنند.

وی با بیان این که هفته کتاب موجب می شود مردم به خواندن کتاب بیشتر توجه کنند، گفت: برنامه ها و نشست های هفته کتاب، فرصت مغتنمی است تا ناشران و فعالان این حوزه به بازاندیشی برنامه ها و سیاستگذاری‌ خود بپردازند و شاهد رونق بیشتر بازار کتاب باشیم.

مطلبی گفت: همه فعالان در حوزه کتاب، نقش تاثیرگذاری دارند و اگر فقط ناشران به صورت مستقل تلاش کنند، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و بدون تلاش دیگران، صنعت نشر شاهد تحول نخواهد بود.

وی ادامه داد: همه فعالان از پدیدآورنده تا عرضه و مصرف کننده آثار، می توانند تحول و حرکتی در حوزه نشر ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را مهمترین هدف هفته کتاب، دانست و اظهار داشت: این هدف از طریق آگاهی رسانی و طرح ایده هایی در حوزه نشر صورت می گیرد و در این بین، رسانه های جمعی و مطبوعات به ویژه خبرگزاری نقش بسیار مهمی دارند. نقش خبرگزاری ها با توجه به اقبال بیشتری که از سوی مخاطبان دارند و دارای امکانات چندرسانه ‌ای هستند، نقش بسیار پراهمیت تری دارند.

وی افزود: آنچه که در هفته کتاب انجام می شود از جمله برنامه ها و نشست ها و رویدادهای این هفته ضروری است توسط رسانه ها منتشر و در اختیار عموم قرار بگیرد تا مردم متوجه ارزشمندی کتاب شوند.

مطلبی گفت: ناشران و فروشندگان کتاب هم باید سعی کنند در هفته کتاب با بهره گیری از روش هایی کمک کنند، دسترسی مردم به کتاب و محتوای آن  بیشتر شود.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: