حضور فعال روستاهای برگزیده ترویج کتابخوانی کشور در نمایشگاه کتاب

1401/02/29-17:26

مسئول برنامه های ترویجی کتابخوانی دفتر مطالعات برنامه ریزی امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور فعال روستاهای برگزیده جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد. 

سجاد جمشیدیان مسئول برنامه‌های ترویجی کتابخوانی دفتر مطالعات برنامه‌ریزی امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که از چند روستای برتر در زمینه ترویج کتابخوانی برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شده است، به ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: امور فرهنگی معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۳ اقدام به طراحی و برگزاری چند برنامه ترویجی کتابخوانی کرد که یکی از برنامه‌های مهم و ترویجی مطالعه در کشور، برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بود. در همین راستا هر سال فراخوان این جشنواره اعلام می‌شود. امسال چهارمین باری است که روستاهای برگزیده در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می‌کنند و بیش از ۹ روستا در ۹ غرفه تعیین شده در نمایشگاه آخرین دستاوردها و راه‌های ترویج کتابخوانی خود را در معرض دید عموم مردم قرار می دهند. 
وی خاطرنشان کرد: امسال در سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شهر سنندج به عنوان پایتخت کتاب ایران از سوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب انتخاب شده است و قرار است تا پایان روز نمایشگاه کتاب ۲۹ روستای برگزیده در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، آخرین دستاوردها و فعالیت های فرهنگی خود را عرضه کنند.
از جمله این روستاها می توان به روستای ضامنجان از استان مرکزی، روستای شمسی از استان یزد، روستای دهکهان از کرمان و روستای رمین از سیستان و بلوچستان، روستای ابویسان از استان خراسان رضوی، روستای شیخ آباد از جنوب کرمان از جمله روستاهایی هستند که در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد. 
وی در زمینه انتخاب سنندج به عنوان پایتخت کتاب ایران افزود: انتخاب شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران و حضور آن در نمایشگاه کتاب عنوان برنامه‌ای است که در شورای سیاست‌گذاری مطرح و امسال شهر سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد که در اولین روز برپایی نمایشگاه روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر و رییس  و علی رمضانی قائم مقام رییس نمایشگاه کتاب استانداران، وزیران، فرمانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی  و مروجان برتر روستاهای کشور افتتاح شد.
این فعال فرهنگی در حوزه ترویج و توسعه کتابخوانی در ادامه توضیح  داد: «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.
جمشیدیان در ادامه گفت: هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است. تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.
وی تصریح کرد:  برنامه های پایتخت کتاب ایران، جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده این مرکز در سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. 
جمشیدی در عین حال خاطرنشان کرد: هنگامی که برای جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب فراخوان می دهیم بیش از هزار و پانصد روستا از سراسر کشور شرکت می‌کنند. در دوره قبل که هفتمین دوره برگزاری این جشنواره بود فراخوان دادیم و بیش از دو هزارو پنجاه روستا از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند و در پایان پس از داوری ها ۱۰ روستا به عنوان روستای برگزیده و ۱۰ روستای شایسته تقدیر انتخاب می شوند. در طی برگزاری هفت دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب تاکنون ۷۰ روستای در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزیده شدند.

مدیر غرفه روستاهای برگزیده جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، یکی از اهداف حضور روستاهای برتر ترویج کتابخوانی در نمایشگاه کتاب را تبادل فرهنگی و تعامل با نویسندگان و مروجان کتابخوانی عنوان کرد افزود: امیدواریم با تبادلات فرهنگی بین نویسندگان، ناشران، مروجان کتابخوانی و شناسایی روستاهای فعال در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه بتوانیم روزی شاهد این امر باشیم که همه روستاهای گمنام به باشگاه فرهنگی کتابخوانی کشور پیوسته اند و مردم روستاهای سایر نقاط نیز از دسترسی به کتاب محروم نمانند. 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: