مسئول اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب اعلام کرد

صداهای بلندی در حوزه تطهیر پهلوی بلند شده است

1401/02/29-18:55

آیین رونمایی کتاب «پس مرتضی کو؟» با حضور کلر ژوبرت، نویسنده اثر، با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
 به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، علی مساحتیان، مدیر فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در آغاز نشست بیان کرد: مرکز اسناد رسمی با ایجاد فضایی با محوریت دانستنی‌ها در موضوعات جمهوری اسلامی ایران، قدم‌های نوینی برداشته است. سه سال پیش، خلأ حوزه کودک و نوجوان احساس و تصمیم بر این شد که وارد این مساله با همین محور شویم و خانم ژوبرت این پروژه را برعهده گرفتند. اولین اثر از مجموعه «ستاره دنباله‌دار»، کتاب «پس مرتضی کو؟» است که مانیفست افکار شهید آوینی است. عناوین بعدی هم در جریان تهیه است. ما فقط به مساله نشر اهتمام نورزیده‌ایم؛ بلکه در موضوع موشن‌گرافی و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. 
چینی‌فروشان، مدیرعامل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیان کرد: حوزه کودک و نوجوان مغفول مانده بود. در اکثر موضوعات، کارهایی شده؛ اما در زمینه واقعیت‌های انقلاب تولیدات قابل توجهی نداشتیم. مساله روشنگری در این حوزه از جانب ما بزرگ‌ترها عملی نشده. به آن سر دنیا که نگاه می‌کنیم، صداهای بلندی در حوزه تطهیر پهلوی بلند شده که دارد حقایق را تحریف می‌کند. سوژه و پروژه بسیار دقیق است. شخصی که انتخاب شده است، بسیار مناسب بود. خانم ژوبرت مخاطب را خوب می‌شناسند. شخصیت‌سازی‌های بسیار عالی صورت گرفته است. ما دنبال این هستیم که کارهای خانم ژوبرت به صورت نمایش و انیمیشن دربیاید. این اولین کتاب از این مجموعه است که بقیه شهدای انقلاب را در دستور کار خود قرار داده.
قاسم تبریزی در ادامه بیان کرد: انسان همواره نیاز به الگو و سرمشق دارد. در کتاب «کلام جاودانه» استاد حکیمی آمده است که اگر ما نسلی صالح و بااستعداد تربیت کنیم، باید الگو و سرمشق خوبی برایش بازتعریف کنیم. در قرآن هم همین مساله بیان شده. 
وی افزود: در دنیای معاصر که رسانه‌ها و هنر در این عرصه جولان می‌دهند، بهترین موقعیت برای انتشار جهان‌بینی است. ما در مورد کودکان کوتاهی کردیم. شاهد نسلی هستیم که هویت اسلامی خود را نتوانستند به اوج برسانند. قبل از ما، خوراک‌هایی به کودکان ما دادند. در این دوره تنها رژیم پهلوی تطهیر نمی‌شود. تلاش اصلی، تبرئه انگلیس و آمریکا است. در همین دوره موسسه فرانکلین را ایجاد کردند و موسساتی را که اندیشه‌های انگلیس را رواج می‌داد، لذا امروز هویت اسلامی ایرانی همان چیزی است که می‌خواهند از بینش ببرند. کار غرب، القای اندیشه سلطه‌پذیری بر ملت ماست. این مساله‌ای است که مهندسی شده و دشمن دارد برایش کتاب و کارهای رسانه‌ای تولید می‌کند. شخصیت اصلی کودکانِ ما را همین قصه‌ها و داستان‌ها احاطه می‌کنند و تکمیل می‌گردند. متاسفانه در مدیریت این مساله غفلت‌های بزرگی صورت گرفته. 
 تبریزی درباره ویژگی‌ کارهای کلر ژوبرت گفت: با مطالعه کارهای وی، بچه وادار به فکر کردن می‌شود. در تمام کارهایشان موجودات ریز و درشت می‌بینیم و جزئیات بسیار زیادی که برای کودکان، جدی و پررنگ و مهم است. خانم ژوبرت از نگاه بچه‌ها نگاه می‌کنند. بچه از کنار یک کرم یا مورچه به سادگی رد نمی‌شود. خانم ژوبرت هم همان طور هستند. با نگاهی خاص به اطراف و طبیعت می‌نگرند. در کتاب «قصه‌های زنبورک»، تمام شخصیت‌های خانم ژوبرت با خداوند حرف می‌زنند. شخصیت‌های کتاب ایشان یکتاپرست هستند، سوالات یکتاپرستی و توحیدی مطرح می‌شود، کودک با همین سادگی می‌تواند یگانگی و توحید را درک کند. نگاه بکر نویسنده به‌راحتی احساسات معنوی دلنشین را به بچه‌ها القا می‌کند؛ مثل رنگین‌کمان که نماد لبخند خداست.
او در ادامه، دیگر ویژگی‌های آثار خانم ژوبرت را اینطور بیان کرد: کتاب‌های خانم ژوبرت فلسفی است و توجه به طبیعت در آن مشهود است. وی نگاهی معنوی دارد و کودکانه به اطراف نگاه می‌کند. به طور کلی آثار خانم ژوبرت معنویت کودک را بالا می‌برد و سرمایه‌گذاری برای کودکان ماست.
کلر ژوبرت افزود: باید الگوهایی انتخاب شوند که برای کودکان ملموس باشند. کتاب‌های کودکان، باید تک‌موضوعی باشد. داستان باید یک بعد را انتخاب بکند تا برای کودک ملموس شود. به نظر من انتخاب درست این بعد رفتار شخصیتی بسیار مهم است.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: