بررسی کتاب‌های روایت پیشرفت در نمایشگاه کتاب

کتاب‌های روایت پیشرفت ایجاد حس حرکت می‌کند

1401/02/29-19:28

دبیر جایزه علمی روایت پیشرفت گفت: این کتاب‌ها، داستان شکست و پیروزی‌های توأمان انسان‌ها و شرکت‌هاست  که برای کسی که کتاب را می‌خواند، حس حرکت ایجاد می‌کند.


به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نشست بررسی کتاب‌های «جایزه پیشرفت» با حضور مجید صاحبی‌نژاد، دبیر کارگروه سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد نانو و محمد نمازی، دبیر علمی جایزه کتاب روایت پیشرفت سرای ناشران عمومی برگزار شد. 

صاحبی‌نژاد در ابتدای جلسه درباره فلسفه شکل‌‌‌گیری انجمن روایت پیشرفت توضیح داد و گفت: یادگیری از تجربیات، مورد توجه اقشار مختلف بوده و زمانی که این تجربیات به جامعه نزدیک‌تر باشند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. روایت پیشرفت عملاً به این اشاره می‌کند، تجربیات در مسیر پیشرفت، شکست‌ها و موفقیت‌هاست و باید بتوانیم، روایت عمیق از آنها داشته باشیم و این نکته‌ای است که در کتاب‌های روایت پیشرفت به آنها می‌پردازیم. انجمن پیشرفت کار انتشاراتی نمی‌کند و تنها از انتشارات و نویسندگان مختلف که در این حوزه فعالیت دارند حمایت می‌کند.
وی افزود: حدود یک سال و نیم، دو سال است که انجمن تشکیل شده و برنامه¬های مختلفی از جمله جایزه کتاب پیشرفت دارد که سال گذشته اولین دوره این جایزه برگزار شد. در دوره اول، در ابتدا حدود 300 کتاب به انجمن فرستاده شد که پس از ارزیابی اولیه، 100 کتاب به مرحله دوم راه یافت و در مرحله نهایی 41 کتاب در 5 حوزه اصلی، برگزیده شدند. 
در ادامه نشست، محمد نمازی با اشاره به روایت‌های مختلف از شرکت¬های مختلف خارجی که در ایران ترجمه شده بودند، گفت: در کشور خودمان نیز تجربه¬های قابل توجهی وجود داشت، که متاسفانه از آنها غفلت شده بود. نکته‌ی مهم این است که اگر تجربه‌ها به اتمام برسد، سرمایه‌ها از دست می‌رود. در ایران نیز در حوزه علم و فناوری ۸ سال قبل کتاب‌هایی نوشته شد که پیشگام این حوزه بود‌ه‌اند و بعد از مدتی تعداد این کتاب¬ها زیاد و قابل توجه شد، در حالی که تشکیلاتی وجود نداشت، بعد از تشکیل انجمن پیشرفت به همراه دوستان سعی کردیم برنامه‌هایی در نظر بگیریم که به حرکت بیشتر این مسیر کمک کند.
وی گفت: از اهداف انجمن با برگزاری جایزه کتاب پیشرفت، ارزیابی کتاب‌هایی است که در این حوزه چاپ و منتشر می‌شوند. لازم به یادآوری است، اگر چنین ارزیابی‌های بر روی کتاب‌ها انجام نشود، ممکن است کتاب‌های ضعیفی منتشر شوند و یا جریان اصیل را تحت شعاع قرار دهند. 
وی درباره معیارهای ارزیابی کتاب‌ها گفت: از معیارهای اصلی می‌توان به عمیق بودن روایات اشاره کرد. 
وی منظور از عمیق بودن روایات را، توجه به لایه‌های پنهان یک روایت و تجربه است، معیار دیگر ارزیابی امیدآفرینی بوده است. بعضاً دیده می‌شود، ما روایت‌های نادرست و غلط از بعضی از روایات را می‌خوانیم، درصورتی که آنها روایت‌هایی معتبر نیستند.
او گفت: کتاب‌های روایت پیشرفت،  داستان شکست و پیروزی‌های توأمان انسان‌ها و شرکت‌هاست  که برای کسی که کتاب را می‌خواند،  حس حرکت ایجاد می‌کند و این یکی از معیارهای ارزیابی کتاب‌های جایزه بوده است. از دیگر معیارها نیز می‌توان به زبان استفاده شده در کتاب‌ها اشاره داشت. 
وی گفت: این جایزه در ۵ حوزه برگزار شد؛ اولین حوزه، علم و فناوری و تولید است. دومین حوزه، بخش دفاعی امنیتی است که کتاب‌ها از نگاه جدیدی بررسی می‌شدند، نه تنها از جنبه‌های فرهنگی-معنوی که روش‌های مدیریت فرماندهان جنگی را مورد بررسی قرار دادیم، که می‌توان به کتاب‌های ملاقات در فکه و خط مقدم اشاره کرد. 
بخش دیگر این جایزه، حکمرانی است که در آن به تجربه¬های مدیریت کلان در کشور می‌پردازیم و روایت‌های تجربیات تجربیات افرادی که مدیریت کلان دارند، برای مردم بازگو می‌شود که می‌توان به کتاب خروج از خیابان سئول اشاره کرد، دو حوزه دیگر این جایزه نیز در بخش‌های جهادسازندگی و فرهنگی-اجتماعی است. 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

به ما بپیوندید: