«محمدعلی جعفری» در حاشیه نمایشگاه کتاب؛

اهالی کتاب و افراد کتابخوان، به فضای مجازی راضی نمی‌شوند

1401/02/29-19:31

بسیاری از شرایط دست به دست هم دادند که همه مردم امکان حضور در نمایشگاه را نداشته باشند اما با تمام این تفاسیر استقبال خوبی را شاهد هستیم.
به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، محمدعلی جعفری، نویسنده کتاب‌های «تور تورنتو»، «دل پلاس»، «جاده یوتیوب»، «آرام جان»، «عروسی لاکچری»، «سربلند»، «عمار حلب»، «قصه دلبری»، «پادشاهان پیاده»، «شغل شریف»، «فرزند کشمیر» و «خانه مغایرت» در غرفه نشر معارف حاضر شد و کتاب «تاوان عاشقی» را برای طرفدارانش امضا کرد. 
محمدعلی جعفری در ارتباط با برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب پس از غیبت دوساله گفت: استقبال از نمایشگاه با توجه به شرایط موجود، قابل قبول است و از یک سمت در کنار نمایشگاه حضوری شاهد برگزاری نمایشگاه مجازی هم هستیم و بن تخفیف هم به بخش مجازی نمایشگاه اختصاص دارد. همین مطلب موجب می‌شود، بخشی از مخاطبین به دلیل کرونا و امثالهم از بخش مجازی استفاده کنند و در بخش حضوری شرکت نکنند. مطلب دیگری که وجود دارد، این است که نمایشگاه آخر ماه است و جیب مردم تقریبا خالی‌تر از سایر مواقع است.
این نویسنده ادامه داد: بسیاری از شرایط دست به دست هم دادند که همه مردم امکان حضور نداشته باشند، اما با تمام این تفاسیر استقبال خوبی را شاهد هستیم. دوسال کرونا شرایط نمایشگاه مجازی بخشی از خلاء موجود را پرکرد. اهالی کتاب و افراد کتابخوان، به فضای مجازی راضی نمی‌شوند و حال و هوای نمایشگاه کتاب و نشست و برخاست‌های آن برکات زیادی برای افراد برجای می‌گذارد و حلقه‌های کتابخوانی مارا تکمیل می‌کند.
جعفری در ارتباط با همزمانی برگزاری نمایشگاه حضوری و مجازی گفت: زمان‌هایی هست که ما قصد گزارش افراد حاضر و شرکت‌کننده را داریم و طبیعتاً برای این امر باید مخاطبین مجازی حذف شوند، اما حضور تعدادی از مخاطبین جدی شهرستانی که از شهرهای مختلف و دور باید حاضر شوند، موانع و سختی‌های خودش را دارد. اینکه در کنار هم دو بخش نمایشگاه در حال برگزاری است به طور کلی دسترسی مخاطب کتاب را افزایش می‌دهد. بااینکه شاید علی‌الظاهر مخاطبین زیادی را در نمایشگاه نبینیم، اما در آمار فروش کتاب‌ها در هردو بخش نمایشگاه، باید استقبال مخاطبین را سنجید.
جعفری در ارتباط با نحوه ادامه حیات اجتماع‌های فرهنگی در دوسال نبود نمایشگاه حضوری، افزود: همه این اجتماع‌ها به بسترهای فضای مجازی منتقل شدند تا به حیات خود ادامه دهند، اما خب قطعاً فضای مجازی جای فضای حضوری نمایشگاه را پر نمی‌کند.
این نویسنده در خصوص اولویت خرید از نمایشگاه گفت: بیشتر فضای قصه و رمان اولویت خریدم از نمایشگاه است.
وی در ارتباط با کتاب‌های خودش در نمایشگاه عنوان کرد: کتاب‌های من هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری از نمایشگاه برای مخاطبین قابل خریداری هستند. چهار اثر من مثل «قصه دلبری»، «عمار حلب» در نشر روایت فتح، سه اثر دیگرم در نشر معارف من جمله «تاوان عاشقی»، «جاده یوتیوب» و «شغل شریف»، رمان دیگری در نشر شهرستان ادب به نام «شهرستان مغایرت» و در نشر شهید کاظمی کتاب «سربلند» را دارم.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: