در حاشیه نمایشگاه کتاب؛

نشست «بررسی مجموعه آثار شخصیت‌های مانا» برگزار شد

1401/02/30-13:46

نشست بررسی مجموعه آثار شخصیت‌های مانا توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در سرای اهل قلم  و با حضور دبیر مجموعه دفتر ادبیات انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، دبیر مجموعه دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، محمد قبادی در ارتباط با شیوه آغاز به کار مجموعه و پروژه شخصیت‌های مانا گفت: در سال ۸۸، دفتر انقلاب اسلامی و پژوهشگران آن دور هم جمع شدند و بنا به دغدغه‌های تاریخی و فرهنگی و دلبستگی‌هایشان به تاریخ و فرهنگ، مجموعه پژوهشی‌ای با نام شخصیت‌های مانا تاسیس کردند، مجموعه تلاش می‌کند درمورد شخصیت‌هایی صحبت کند که در حوزه کاری خودشان مهم بودند و آثار و عملکرد ویژه‌ای ایجاد کردند و به واسطه آن حوزه نفوذ داشتند.
وی ادامه داد: این افراد از بین ناموران ایرانی و در گام نخست ۱۰۰ شخصیت از میان آرشیو دفتر انقلاب اسلامی انتخاب شدند و شرایط انتخاب آن‌ها در صورتی بوده که پرونده پژوهشی آن‌ها بسته باشد یعنی در قید حیات نباشند، همچنین این شخصیت‌ها تقریباً از زمان مشروطه انتخاب شدند. در میان قیود انتخاب افراد، این قید هم اضافه شد که این افراد علاوه بر در قید حیات نبودن، باید در موردشان پژوهشی موجود نباشد و به مخاطبین میانه معرفی نشده یا پژوهش مناسبی صورت نگرفته و هنوز جای پژوهش داشته باشند. در گام نخست ۱۰۰ شخصیت از میان آرشیو دفتر انقلاب اسلامی انتخاب شدند.
در ادامه دکتر صادق حجتی، یکی از نویسندگان این مجموعه 30 جلدی، درمورد سه کتاب خود از این آرشیو عنوان کرد:
زندگینامه‌نویسی کار دشواری است زیرا مسیر تاریخ با قهرمانان تاریخی پیش می‌رود. از طرفی هم دام بزرگتری وجود دارد که شخصیت‌ها را در بستر اجتماعی خاصی ببینیم. همه شخصیت‌ها در شرایط خاص اجتماعی زیسته‌اند، اما چنین افرادی در قید و بند این شرایط اقتصادی باقی نماندند و از آن گذر کردند و از چنبره زمان خارج و اثرگذار واقع شدند.
وی ادامه داد: سه کار آماده و یکی دیگر هم در حال آماده‌سازی می‌کاستنم. یکی از این آثار درمورد برادران نخجوانی، که از شخصیت‌های فرهنگی و برجسته دوره پهلوی اول و دوم هستند. این دو برادر جز شیفتگان کتاب بودند و مجموعه نفیسی از کتابخانه خود را به کتابخانه ملی اهدا کردند.
حجتی افزود: دومین شخصیت مرحوم یحیی ذکا، که محقق آثار هنری و تاریخی آذربایجان و از موسسین مجموعه‌های فرهنگی بود. سومین کار مربوط به مرحوم منوچهر ستوده، که از ایرانشناسان بزرگ بوده و مجموعه سترگ از آستارا تا استاراباد را به رشته قلم درآورد. بنده سعی کردم، کاری درخور نام این افراد بزرگ ارائه کنم.
قبادی در ارتباط با تنوع زمینه فعالیتی و زمانی این افراد عنوان کرد: محدودیت زمانی ۱۰۰ ساله و حدودا از زمان مشروطه برای این افراد در نظر گرفته شد. این افراد از حوزه‌ها و زمان‌های مختلفی برگزیده و اقدام به تهیه کتاب برای آن‌ها کردیم. برای مثال شخصیتی مانند ستارخان که در وصفش کتابی که در عین خلاصه بودن معیارهای پژوهشی مناسب را در نظر گرفته باشد به سختی یافت می‌شد، اما در مجموعه ما سعی شد، این کتاب تهیه شود. مثال دیگر، در دوره رضاشاهی حاج آقا قمی طباطبایی را داریم که از علمای مشهد و مراجع بودند. با جلوتر رفتن زمانی شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی مختلفی وجود داشتند که برگزیده شدند.
 در آخر دبیر مجموعه دفتر ادبیات انقلاب اسلامی اظهار کرد: درمورد افرادی که اثر تهیه کردیم آثار جامع و کاملی در ارتباط با آثار و افکار و تاثیرگذاری آن‌ها وجود نداشته و سعی کردیم این افراد را به عنوان الگویی برای جوان امروزی معرفی کنیم.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

به ما بپیوندید: