وجیهه سامانی:

نمایشگاه کتاب قلب تپنده نشر کشور است

1401/02/30-19:51

نمایشگاه کتاب مشابه قلب است که خون را در بدن جامعه پمپاژ می‌کند و نه تنها در مخاطبین، که در نویسنده و ناشر نیز، شور و شوق ایجاد می‌کند.
به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، وجیهه سامانی یا حضور در نمایشگاه کتاب از استقبال مردم در روزهای پایانی گفت. 
وی درباره شروع به کار مجدد نمایشگاه کتاب گفت: هرچند مشکلاتی در صنعت نشر در این‌ سال‌ها بوده و کتاب‌خوانی نیز رضایت بخش نبوده است، اما نمایشگاه کتاب چون قلبی که خون را در بدن جامعه پمپاژ می‌کند، شور و شوق را در جامعه گسترش می‌دهد. 
سامانی با بیان اینکه در ایام نمایشگاه به غیر از دیدن نویسندگان و ناشران، خوانندگان را می‌بینیم که در نمایشگاه حضور دارند و گشت‌وگذار و کتاب انتخاب می‌کنند، افزود: اگر مراجعین کتاب نیز نخرند، صرف آمدن به نمایشگاه و دیدن کتاب‌های جدیدی شوق و شوری در نویسنده و ناشر ایجاد می‌کند. اما در این دو سال که خون کتاب در جامعه پمپاژ انجام نمی‌شد و نمایشگاه تعطیل بود، در صنعت نشر تاثیر زیادی داشت.
وی اظهار داشت: سطح کتاب‌خوانی جامعه پایین‌ بود و در دوران کرونا پایین‌تر آمد، البته دلیل این رخوت تنها عدم برگزاری نمایشگاه نبود و دلایل متعددی از جمله مساله اقتصادی و فشار روانی کرونا نیز داشت، ولی با بازگشایی نمایشگاه و دیدن دوستان و آشنایان، فضای فرهنگی مجدد راه‌اندازی شد که برای نویسنده‌ها بسیار خوب است. 
این نویسنده با اشاره به حضور کرونا و ترس مردم تصریح کرد: چون سال اول بعد از کروناست و هنوز هم کرونا وجود دارد و البته شرایط اقتصادی نیز، به شدت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و تا حدودی کتاب از سبد خانوار خانواده‌ها حذف شده،  ولی هنگامی که به روزهای پایانی می‌رسیم و می‌بینیم جمعیت بیشتر شده، نشان‌دهنده‌ی اشتیاق و شوری است که به جامعه بازگشته و نویدبخش این نکته است که مردم توانایی خرید کتاب، ما نیز توانایی تولید داشته باشیم.
وی درباره بخش فروش همزمان مجازی و حضوری عنوان کرد: این دو سال کرونا در کنار تبعات نکات منفی که داشت از نکته مثبتش استفاده از خرید مجازی را در دسترس قرار داد و دوستانی که دور از پایتخت بودند، نه تنها در خرید کتاب که در سایر شئون چون آموزش‌های مجازی نیز، این امکان براشون فراهم شد که استفاده کنند.
سامانی با اشاره به تفکیک بخش فروش از نمایشگاه ادامه داد: بسیاری از نمایشگاه‌های دنیا تنها به دیدار، تماشا، تورق و آشنایی اهالی فرهنگ با کتاب های جدید می‌گذرد، اما در ایران به خاطر محیط زیستی و فرهنگ بومی مردم ایران که از ابتدا با حضور خانواده‌ها و خرید گره خورده و فروش جزو لاینفک نمایشگاه بوده، این تفکیک و جدایی به هم مخاطب آسیب می‌رساند و هم در صنعت نشر تاثیر خواهد داشت، حتی در انرژی ما نویسنده‌ها نیز مؤثر است.
وی درباره کتاب جدید خود در نمایشگاه تاکید کرد: در نمایشگاه امسال کتاب‌های قبلی تجدید چاپ شده است، اما برای نمایشگاه امسال، مجموعه داستانی از جشنواره «می‌خواهم بمانم» با رویکرد نه به سقط عمدی جنین، توسط نشر صاد چاپ و منتشر شده است. کتابی مشتمل بر ۳۳ داستان که من در بخش بازنویسی داستان‌ها نظارت داشته‌ام.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

به ما بپیوندید: