یدالله ایزدی در نمایشگاه کتاب:

مشکل اصلی نشر گرانی کاغذ است

1401/02/31-11:21

یدالله ایزدی مولف آثار «نبرد زمستانی در جبهه شمالی»، «موشکباران تهران» و «شکستن محاصره آبادان» با حضور در غرفه انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 
به گزارش ستاد خبری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یدالله ایزدی نویسنده حوزه دفاع مقدس عوامل زیادی را موثر بر استقبال مردم از نمایشگاه می‌داند: وقفه دوساله‌ای که بر اثر کرونا رخ داد بر استقبال مردم از نمایشگاه موثر بود، ارتباط مجازی باعث برخی محدودیت‌ها می‌شود. به نظرم در دو روز تعطیل آخر هفته استقبال خوبی صورت گرفت. برخلاف برخی از آمارها که میانگین مطالعه در جامعه ایران را پایین ارزیابی می‌کند، حضور مردم خوب بود. 
وی گفت: از مردمی که در محدودیت‌های مالی و اقتصادی هستند، نمی‌توان انتظار روی آوردن به کتابخوانی داشته باشیم. گرانی کاغذ و هزینه بالای انتشار کتاب مانع بزرگی برای فرهنگ جامعه است، وقتی قیمت‌ها را با چند سال قبل مقایسه می‌کنیم، کتاب به مرور از دسترس مردم عادی خارج می‌شود، ظرف یکی، دو سال گذشته هزینه کتاب به صورت انفجاری بالا رفته و قشر کتابخوان دچار محدودیت شدند. باید در سطح ملی فکری برای تغذیه معنوی و فکری جامعه کنیم. شاید این حوزه به اندازه نیازهای روزمره مردم اهمیت داشته باشد. 
وی تورم و مشکلات اقتصادی را از عوامل گرانی کتاب توصیف کرد و گفت: محدودیت‌های منابع در کشور باعث گرانی کتاب شده و این گرانی دسترسی مردم را به حوزه نشر و کتاب محدود خواهد کرد، مسئولین وزارت ارشاد باید فکری برای حل این موضوع کنند. بسیاری از افراد که در دهه‌های طولانی تجربه کتابفروشی داشتند، مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شدند. این رکود را در محور خیابان انقلاب می‌بینیم. بسیاری از پیشکسوتان این حوزه مجبور به تغییر شغل شدند. 
وی افزود: به نظرم نیاز است که ابتکار و خلاقیت در ارایه مدل غرفه‌ها صورت گیرد، چندین سال است که از یک مدل قدیمی پیروی می‌شود، مساحت غرفه‌ها اجازه مانور برای انجام فعالیت‌های جانبی به ناشر را نمی‌دهد. ناشر محدود به یک غرفه با طول و عرض مشخص و چینش معمولی کتاب‌ها شده، اتاق فکر نمایشگاه و وزارت ارشاد باید طرحی نو برای برگزاری نمایشگاه ارائه دهند. 

این نویسنده حوزه دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که با چه محدودیت‌هایی در مسیر تدوین آثار خود مواجه است گفت: ام‌المشکلات حوزه نشر گرانی کاغذ است. البته گرانی هزینه‌های تولید هم دخیل است. به غیر از قیمت کاغذ با هزینه تالیف کتاب، هزینه پژوهش، هزینه پژوهش و ... بطور مضاعف رشد کرده. این اتفاق ناشر و نویسنده را به سمت کارهای سطحی و محدود و ارزان سوق میدهد.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: