در آخرین روز نمایشگاه کتاب برگزار شد:

تقدیر از فرهنگیان بازنشسته در سرای اهل قلم

1401/02/31-18:35

آیین معرفی و قدردانی از فعالیتهای علمی و فرهنگی بازنشستگان آموزش و پرورش شهر تهران با حضور چندی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ در سالن سرای اهل قلم مصلی امام خمینی برگزار شد. 
به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خانم دکتر خواجوی مدیر انتشارات نواندیشان قلم در آغاز این مراسم ضمن تشکر از حضار گفت: این مراسم به مناسبت قدردانی از خدمات فرهنگیان تشکیل شده. کار فرهنگیان با بازنشستگی تعطیل نمی‌شود. بسیاری از فرهنگیان با رسیدن به بازنشستگی در صدد ادامه تحصیلات آکادمیک هستند و تا مرحله دکترا پیش می‌روند. با رسیدن به این مرحله مجددا بعنوان استاد مشغول به کار می‌شوند. 
وی افزود: گروهی دیگر به کار پژوهشی مشغول می‌شوند. عده‌ای دیگر به نوشتن روی می‌آورند و حاصل تلاش آنها هزاران عنوان کتاب است که با هزینه خودشان منتشر می‌شود، البته هنرمندان بازنشسته نیز مراکز آموزشی خود را تأسیس می‌کنند. 
دکتر خواجوی در ادامه به معرفی کتاب‌های خانم دکتر معصومه ذبیحی پرداخت و تقدیرنامه‌ای به وی و دکتر معتمدی اهدا نمودند.
معصومه ذبیحی استاد دانشگاه آزاد سخنران بعدی این مراسم بود که در معرفی این نشست اظهار داشت: فکر نمی‌کردم برای یک بازنشسته همچین موقعیتی ایجاد شود که از مسائل خود گفتگو کند. من دغدغه کار ساده‌نویسی کتب قدیمی را داشتم. کتاب ملااحمد نراقی را به زبان ساده و امروزی به رشته تحریر آوردیم. 
وی تصریح کرد: من در دانشگاه در خصوص ضرورت ساده‌نویسی کتب قدیمی گفتگو کردم. چون قدما تمام مباحث اخلاقی را بطور یکجا جمع‌آوری می‌کردند، اما وقتی این کتب اخلاقی قدیم را مطالعه می‌کنیم هرجا به گره خوردیم، راهکار باز کردن این گره را بخوانیم. 
دکتر ذبیحی خاطرنشان کرد: من وقتی با متخصصان علوم فنی و پایه صحبت می‌کردم، فهمیدم که آنها هم در رشته خود کتب قدیمی دارند، که می‌توان از آن به عنوان کتب مرجع استفاده کرد، اما فهم زبان آن مشکل است.
این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: من بیشتر کارهای مذهبی و دینی انجام دادم. من در کتاب‌های ملااحمد نراقی دیدم که ایشان بر علوم کلی احاطه داشتند، من توصیه به مطالعه این کتاب‌ها توسط همگان را دارم، خانم دکتر فرحبخش و خانم زواریان از همکاران من در تدوین این مجموعه بودند.
دکتر اسفندیار معتمدی مهمان بعدی این مراسم بود که به معرفی فرهنگیان پیشکسوت پرداخت و ادامه داد: خانم پوران میرقادی از جمله افرادی بود که تا زمان مرگ مشغول تولید محتوای فرهنگی و آموزشی بود، احمد آرام فردی بود که در نود و چند سالگی نود و دومین اثر خود را به من هدیه کرد. 

وی در ادامه به معرفی آثار خود پرداخت و گفت: وقتی بازنشسته شدم، دیدم که همچنان از تدریس لذت می‌برم. تصمیم گرفتم که کتاب‌هایی کاربردی برای بچه‌ها تولید کنید. در گوشه و کنار کشور آثار خود را به معلمین معرفی کردیم. 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: