در دیدار یاسر احمدوند با قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه تأکید شد؛

اراده ایران و روسیه برای توسعه روابط فرهنگی

1401/06/17-13:18

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه، درباره زمینه‌های توسعه همکاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، یاسر احمدوند؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از کتابخانه دولتی روسیه با اولگا یاریلووا؛ قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه و همچنین روسای کتابخانه دولتی، کتابخانه ادبیات خارجی (مارگاریتا رودومیلو) کتابخانه کودکان و کتابخانه نابینایان روسیه دیدار و بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم و بلندمدت برای توسعه همکاری‌ در زمینه‌های فرهنگی، تأکید کرد. حسین دیوسالار؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود احمدوند؛ رایزن فرهنگی ایران در مسکو، یاسر احمدوند را در این بازدید همراهی کردند.

 

وی پس از بازدید از کتابخانه دولتی روسیه، در نشستی مشترک ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخانه‌ها، گفت: ایران و روسیه ظرفیت‌ها و امکانات فراوانی دارند که باید برای بهره‌مندی از آن‌ها و انتقال تجربیات گام‌های بلندی برداشته شود. امیدواریم با علاقه‌مندی موجود شاهد توسعه روابط و اجرای پروژه‌های مشترک باشیم و این آمادگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طور کامل وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های مشترک  با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روسیه شتاب بیشتری نیز بگیرد.

 

یاسر احمدوند در بخش دیگری از این نشست، پس از دریافت نظرات و پیشنهادهای قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه و روسای کتابخانه‌های تخصصی این کشور، خواستار جمع‌بندی و طراحی مشترک طرح اجرایی فعالیت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای با همکاری رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه شد. در این دیدار همچنین در زمینه برپایی نمایشگاه مشترک کتاب کودک، کارگاه‌های تخصصی تصویرگری کتاب کودک، تبادل تجربیات مرمت نسخه‌های خطی و اعزام نویسندگان و ناشران توافق صورت گرفت.

 

اولگا یاریلووا؛ قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه نیز روابط ایران و روسیه را بسیار مهم و قابل توجه دانست و بیان کرد: از اینکه در نمایشگاه امسال شاهد حضور جدی و گسترده جمهوری اسلامی ایران بودیم، بسیار خرسندیم و ضروری است تا در جهت توسعه همکاری‌های مشترک تلاش کنیم.

 

وی ضمن پذیرش دعوت ایران برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: تاکنون درخصوص تبادل تجربیات و اقدامات مشترک به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگی، اقدامات مهم و موثری انجام شده که ضروری است با ترسیم چشم‌انداز و برنامه‌ریزی دقیق‌تر، فعالیت‌های متنوع دیگری که می‌تواند زمینه‌ساز و تعمیق‌کننده دیگر حوزه‌های تعاملات فیمابین نیز باشد تعریف شود. بی‌تردید این دیدارها نیز نقش مهمی در رشد این فعالیت‌ها خواهد داشت.

 

توجه به شرایط مهم و رو‌به رشد روابط و تعاملات دو کشور، دعوت برای حضور روسیه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زمینه‌سازی برای دیدار وزرای فرهنگ دو کشور، تقویت بخش کتاب‌های ایرانی در کتابخانه‌های ۱۹ مرکز اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی در روسیه، برگزاری نشست‌های تخصصی، انتقال تجربیات مرتبط با کتاب و محصولات فرهنگی برای نابینایان، از دیگر مواردی بود که دو طرف درباره آن‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

افتتاح غرفه ایران در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، برگزاری نشست تخصصی و رونمایی از ترجمه روسی تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، دیدارهایی با معاون اول شورای مفتیات روسیه، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان این کشور، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، رئیس موزه آرمیتاژ، رئیس انستیتوی نسخ خطی آکادمی علوم روسیه، رئیس موزه تاریخ ادیان این کشور، رئیس اداره دینی شمال غرب روسیه و مفتی سن پطرزبروگ، کشیش دمیتری سافانوف دبیر شورای بین‌الادیانی کلیسای ارتدوکس روسیه و همچنین بازدید از مسجد جامع مسکو، کلیسای جامع مسیح منجی، کتابخانه دولتی روسیه، موزه آرمیتاژ، انستیتو نسخ خطی، موزه تاریخ ادیان، کلیسای اسحاق و دیگر مراکز فرهنگی، ازجمله برنامه‌های یاسر احمدوند در این سفر ۴ روزه بوده است.

به ما بپیوندید: