انسیه خزعلی در دهمین روز سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

قلم زنان سلاح مقاومت علیه هویت‌زدایی از نوجوانان باشد

1402/02/29-16:15

معاون امور زنان و خانواه ریاست‌جمهوری در نشستی با بانوان فعال اهل قلم در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم مطرح کرد: زنان باید با قلم و بیان خود را مجهز،‌ توانمند و مسلح کنند. زنان باید پیشرو مقاوم دربرابر نهضتی باشند که می‌خواهد هویت فرهنگی ‌نوجوانان را از درون تهی‌کند. 

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشستی با حضور انسیه خزعلی؛ معاون امور زنان و خانواه رئیس جمهور با بانوان فعال اهل قلم جمعه (بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) همزمان با دهمین روز نمایشگاه برگزار شد. در این نشست بانوان نویسنده‌‌، شاعر و اهل قلم دغدغه‌ها و موضوعات حوزه زنان را با معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور مطرح کردند.  

میسا جبر، رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دمشق در ابتدای این نشست گفت: در سوریه سه دانشگاه داریم که رشته زبان فارسی را تدریس می‌کنند. من به‌عنوان هیئت علمی دانشگاه دمشق در رشته زبان و ادبیات فارسی به ترجمه کتاب‌های فارسی زبان مشغول هستم. همچنین در حوزه مقاومت در حال ترجمه چند اثر هستیم.

 آمینه صلاح‌الدین عثمان، مدیر انتشارات دار تموز در سوریه نیز در این نشست بیان کرد: انتشارات خود را سال ۲۰۱۰ همزمان با اوج‌گیری بحران سوریه تاسیس کرد که با دشواری‌های زیادی مواجه بود.

چند نفر از نمایندگان دانشجویان نیز در این حضور داشتند که سیما اکبری، فرزند جانباز مدافع حرم به نمایندگی از آن‌ها گفت: ما سال‌ها منتظر این فرصت بودیم. ما افغانستانی‌ها با وجود فرهنگ و مذهب مشترکی که با ایرانیان داریم، دوشادوش آنان در دفاع مقدس و انقلاب حضور داشتیم. زمانی که ما این اتحادیه را تأسیس کردیم، ۲۵ نفر بودیم اما حالا به ۲۵۰ نفر رسیده‌ایم. هدف ما در آینده این است که به همت دانشجویان و به کمک مسئولان، یک انتشارات تاسیس کنیم که در آن از شهدای فاطمیون و افغان‌های موفق بگوییم. افغان‌هایی که عضو فاطمیون نیستند هم استعدادهای شگرفی دارند که فرصت بروز آن را نیافتند. امیدوارم شما رسانه ما باشید.

دکتر نعیمه اسلام‌لو، پژوهشگر حوزه زنان و مدیر انتشارات تلاوت آرامش که ناشر تخصصی حوزه زنان است، در ادامه این نشست گفت: تمام تولیدات ما در این انتشارات در حوزه خانواده، عفاف و حجاب و همسرداری است. روزی که رهبر انقلاب به نمایشگاه آمدند، من درخصوص دیواری که گفت‌و‌گوی آزاد مطرح می‌کرد با ایشان صحبت کردم که گفتند برای فرهنگ‌سازی حوزه کودک و نوجوان را تقویت کنید. ما در این ۱۰ روز حرف همه اقشار را شنیدیم. جایگاهی که شما در آن نشسته‌اید به وضعیت زنان در انقلاب اسلامی کمک می‌کند. ما در مجموعه چندجلدی «فرشتگان مقدس» به نقش‌آفرینی زنان در دفاع مقدس، دوران کرونا، زمینه‌های علمی، ورزشی و... پرداختیم. اگر شما از این آثار حمایت کنید، نویسندگان دغدغه‌مند در مهجوریت قرار نمی‌گیرند. 

فائضه غفارحدادی، نویسنده کتاب «یک محسن عزیز»، در ادامه این نشست افزود: ما اگر نتوانیم جمعی از بانوان مسلمان داشته باشیم، نمی‌توانیم برای اهداف مشترک خود تلاش کنیم. همه بانوان نویسنده در جبهه حق مبارزه می‌کنند. ما نویسندگان مانند مدافعان حرم، روایتگر دفاع از حرم هستیم. اما به موضوعات منطقه‌ای و شهری کوچک محدود شدیم. اگر بتوانیم دغدغه‌های متعالی زنان نویسنده را تقویت کنیم، استعدادها هرز نمی‌رود. اما با این وضعیت فقط افرادی مثل خودمان را تحت تاثیر قرار می‌دهیم. در کلاس‌های داستان‌نویسی روشنفکری، سیاه‌نمایی و ناامیدی را ترویج می‌دهند و باعث نزول دغدغه‌ها می‌شوند

فاطمه شایان‌پویا، مولف کتاب «استاد» که خاطرات استاد خود دکتر مجید شهریاری را به نگارش درآورده است، در تایید سخنان دیگر همکاران خود گفت: ما نویسندگان به‌عنوان افسران جنگ روایت باید نگاهی تمدنی در برابر نظم نوین جهانی داشته باشیم تا این نگاه به میزبانی قدوم حضرت حجت برسد. ما باید یاد بگیریم که دغدغه‌های خود را به هنر نوشتن ارتقا دهیم. اکنون در دنیای کلیشه‌ها گرفتار شدیم اما نباید اسیر کلیشه‌های فمینیستی یا زنان صرفا خانه‌دار و منفعل شویم. باید این کلیشه‌های غربی شکسته شود

اکرم اسلامی، نویسنده کتاب «تنها گریه‌کن»، به نزول ارزش‌ها در جامعه اشاره کرد و گفت: دو سال قبل در دیداری که با شما داشتم، گفتم که شما به‌زعم بعضی دوستانم جزو آخرین افرادی هستید که نماینده و کارگزار دین خدا در جهان سیاست هستید. به نظرم اگر راهی برای انجام کار دارید، الان وقت آن است و دیگر زمان نداریم. ناامیدی زیادی در جامعه رخنه کرده است. شکاف و دودستگی عمیقی در جامعه می‌بینیم که باید این شکاف را کم کرد. تعامل با زنان مسلمان و دیدن دغدغه‌های آنان باعث رشد دختران ایرانی می‌شود. نسل ما کمی مطیع بود اما بچه‌های دهه هفتاد و هشتاد مطالبه‌گر هستند و حق خود را طلب می‌کنند.

پریسا محسن‌پور، نویسنده کتاب «دلم پرواز می‌خواهد» گفت: من مسئول اتاق عمل یکی از بیمارستان‌های تخصصی زنان در تهران هستم. جای یک متولی فرهنگی ثابت در جامعه را حس می‌کنم. اینکه هر نهادی خودش گاهی خام یا پخته دست به فعالیت می‌زند، باعث دوقطبی در جامعه می‌شود. دوست دارم جایی بود تا برای موضوعات فرهنگی تصمیم‌گیری کلان صورت می‌گرفت. من در حوزه درمان، جای خالی کتاب برای زنان باردار را حس می‌کنم. به‌جز کتاب «فرزند صالح گلی از گل‌های بهشت است» کتاب خوبی در این مورد ندیدم.

محبوبه معراجی‌پور، نویسنده کتاب «عباس دست‌طلا» نیز به اهمیت روابط فرهنگی ایران و کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: نقطه مهم این نشست، بین‌المللی بودن آن است. این نشست پیامی بشردوستانه و ظلم‌ستیزانه دارد. ما می‌توانیم ارزش‌های اسلام ناب محمدی را پرورش دهیم. یکی از شاخص‌های بارز ادبیات نفس زنان در حوزه اجتماع و عدالت‌طلبی آنان است. ما نویسندگانی با آثار ارزشمند داریم که می‌توانند ما را به زنان سوری و افغان پیوند دهند.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواه رئیس جمهوری در این دیدار ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها آغازی برای پیوند بیشتر،‌ ارتباط افزون‌تر و توسعه حیطه‌های فرهنگی میان ملت‌ها باشد و گفت: ما با کشورهای سوریه و افعانستان پیوند‌های ناگسستنی فکری، فرهنگی و مقاومتی داریم که برای یک هدف مشترک حرکت می‌کنیم و فرهنگ باید به صورت تبیینی با نوشتن، گفتن و با جهادی زینبی استمرار پیدا کند.

او ادامه داد: استمرار، مختص جنگ و جهاد سخت نیست. در حال حاضر جهاد نرم به‌صورت عینی است و صحنه جنگ خانواده‌ها و گوشی‌های الکترونیکی هستند‌؛ صحنه جنگ در تضارب افکار  و تهاجمی است که بی‌وقفه در افکار صورت می‌گیرد. یکی از مواردی که باید در عرصه فرهنگ به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) حقوق پایمال‌شده زن در نگاه غربی است که ما بازگرداندن آن را مطالبه می‌کنیم. 

خزعلی با اشاره به کرامت‌های پایمال‌شده زن در دنیای غرب، گفت: حقوق انسانی زن را باید در کشورهای شرقی با نشان دادن الگوی سوم زن و با عمل کردن به آن نشان دهیم. بخشی از این وظیفه برعهده شما نویسندگان است که باید آن را توصیف کنید و بخش دیگری برعهده مسئولان حکومتی است که باید در عمل به آن اقدام کنند و زن را به جایگاه واقعی خود در جامعه بازگردانند.  

انسیه خزعلی اضافه کرد: در این جنگ نقطه اصلی، هدف و خط مقدم زنان هستند. بنابراین، زنان باید با قلم و بیان، خود را مجهز،‌ توانمند و مسلح کنند. زنان باید پیشرو مقاوم دربرابر نهضتی باشند که می‌خواهد هویت فرهنگی ‌نوجوانان را از درون تهی‌کند. 

وی با اشاره به دغدغه‌های مطرح‌شده در این نشست گفت: ما با زبان شیرینی که پر از ادبیات غنی حکمت‌آمیز است، هنوز هم آن جایگاهی که باید پیدا کنیم، پیدا نکردیم و بخشی از آن مربوط به خانم‌ها می‌شود. حرکتی که در سوریه برای بحث نویسندگی انجام شده است در ایران هم تا حدودی صورت گرفته که نیاز به تکمیل دارد؛ زیرا هنوز استعدادها و توانایی‌های زیادی داریم. ما آمادگی داریم برای بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری پشتوانه باشیم و نسل جدید را تربیت کنیم تا ادامه‌دهنده حرکتی باشند که در دهه‌های گذشته درخصوص دفاع مقدس،‌ مدافعان حرم،‌ مدافعان سلامت و مدافعان فرهنگی صورت گرفته ‌است.

معاون امور زنان و خانواه رئیس جمهوری در پایان به اهتمام ویژه معاونت خانواده و زنان ریاست جمهوری درباره حمایت از آثاری که به تحلیل مسائل روز و ادبیات زنان می‌پردازد، اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم شبکه خوبی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان زن در عرصه‌های مختلف تشکیل دهیم. 

تقدیر از بانوان موفق بخش پایانی این نشست بود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به‌‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

به ما بپیوندید: