ماهر شریف‌زاده در حاشیه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب:

کتاب «مکتب حاج قاسم» در بین مردم آذربایجان طرفداران بسیار دارد

1402/02/29-17:24

مسئول غرفه بنیاد فرهنگی نور جمهوری آذربایجان گفت: «یادت باشد»، «مکتب حاج قاسم» دو کتاب مورد علاقه مردم آذربایجان از شهدای مقاومت ایران است که هم به‌صورت کاغذی و هم پادکست در اختیار مردم قرار گرفته است‌.

ماهر شریف‌زاده؛ مسئول غرفه بنیاد فرهنگی نور جمهوری آذربایجان به ستاد خبری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: بنیاد فرهنگی نور جمهوری آذربایجان در طول سال در زمینه حوزه چاپ کتاب‌های جدید فعالیت می‌کند. قرار بود این بنیاد فرهنگی با ۷۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب شرکت کند اما به دلیل محدودیت فضای غرفه تنها ۱۵۰ عنوان کتاب را به نمایشگاه سی‌و‌چهارم آورده است.

وی افزود: از میان۷۰۰ عنوان کتاب بر‌اساس اولویت‌‌بندی، کتاب‌هایی را با موضوع شهدای مقاومت به‌ویژه شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی به نمایشگاه کتاب آوردیم. در حوزه کودک نیز کتاب‌های مقاومت برای کودکان  انتخاب کردیم، یکی از این کتاب‌های شاخص «مکتب حاج قاسم» است. کتاب‌های دیگری نیز در زمینه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای، زندگی شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم حضرت زینب (ع) به زبان آذربایجانی ترجمه و چاپ کردیم. یکی از این کتاب‌های شاخص مدافعان حرم کتاب «یادت باشد» شهید سیاهکلی است که به همسرش گفته بود اگر من شهید شدم، حتما زندگینامه من را بنویس و برای دیگران بازگو کن. در این کتاب همسر شهید سیاهکلی از خاطرات زندگی عاشقانه با شهید می‌گوید. این کتاب نیز برای مردم آذربایجان به زبان آذری ترجمه و چاپ شده است.

وی درباره کتاب «یادت باشد» گفت: از اینکه این کتاب را به زبان آذری لاتین آذربایجانی ترجمه کردیم، خیلی خوشحالم من و مردم آذربایجان خیلی عاشق این کتاب هستیم. در این کتاب رفتار و منش شهید با یک قصه عاشقانه واقعی از زندگی‌اش بیان می‌شود که چقدر با همسرش مهربان است و با احترام با او برخورد می‌کند. نه تنها قصه این کتاب، بلکه قصه تمام شهدا مایه درس و عبرت است. شهدا ستاره‌های آسمانی هستند که راه درست را در زمین به ما نشان می‌دهند.

مسئول غرفه بنیاد فرهنگی نور جمهوری آذربایجان ادامه داد: «یادت باشد»، «مکتب حاج قاسم» دو کتاب مورد علاقه مردم آذربایجان از شهدای مقاومت است که هم به‌صورت کاغذی و هم پادکست در اختیار مردم قرار گرفته است‌.

شریف‌زاده در پاسخ به این سوال که چقدر مردم آذربایجان به کتاب‌های شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس علاقه‌مندند گفت: در حوزه مقاومت و شهدا هرچه کار کنیم، کم کرده‌ایم. ما در حوزه‌های فرهنگی به‌خصوص ساخت فیلم و سریال باید از زندگینامه شهدا استفاده کنیم، چراکه فیلم قوی فیلمنامه قوی و پرمحتوا می‌خواهد. ما موفق شدیم در کشور آذربایجان یک کتابخانه دیجیتال راه‌اندازی کنیم تا مخاطبان با دسترسی آسان و رایگان بتوانند کتاب بخوانند. هنوز یک ماه از راه‌اندازی این کتابخانه دیجیتال نگذشته بود که متوجه شدیم ۴۲ هزار نفر از مردم آذربایجان به این سایت مراجعه کرده‌اند. این کتابخانه دیجیتالی در آذربایجان به آدرس ( KETAB BEKHON.COM) در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. همه کتاب‌های این کتابخانه به زبان آذری لاتین است.

وی درباره زبان مردم آذربایجان نیز اشاره کرد: زبان اصلی مردم آذربایجان آذری است. البته به لاتین این زبان مشترک در همه‌جای آذربایجان وجود دارد، ولی در تلفظ کاملا با هم فرق دارد؛ زیرا یک سری حروف آذری ما را زبان انگلیسی‌ ندارد. مهم‌ترین دستاورد نمایشگاه کتاب برای دولت آذربایجان انتخاب، ترجمه و انتشار کتاب‌های زندگی شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس برای مردم آذربایجان است. نمایشگاه کتاب بهترین فرصت برای تبادلات فرهنگی و فکری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است. ما در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم مشترکات فرهنگی مهم بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان را کشف کردیم و علاقه‌مندیم کتاب‌های بیشتری از شهدای مقاومت ایران را در کشور آذربایجان ترجمه و چاپ کنیم. وقتی ما یک کتاب به زبان آذربایجانی به یک شهروند ایرانی می‌دهیم و از یک ایرانی یک کتاب می‌گیریم، یعنی فرهنگ دو ملت را با هم رد و بدل می‌کنیم. امیدوارم نمایشگاه کتاب باعث شود دوستی بین دو ملت ایران و آذربایجان حفظ بشود و از بین نرود.

شریف زاده افزود: ایرانی‌ها فرهنگ غنی ۲۵۰۰ ساله دارند که هرگز از قلب تاریخ پاک نخواهد شد. کشوری با این قدمت از فرهنگ امروز نیز مشترکات فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه خود از جمله آذربایجان دارد. سال گذشته در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردم و کتابی در حوزه مقاومت به نام «مکتب حاج قاسم» انتخاب کردم. چون حاج قاسم یک چهره بین‌المللی است و تنها برای ایرانی‌ها نیست، بلکه برای تمام مردم آزاده جهان است؛ به همین دلیل، پادکست این کتاب را در کتابخانه دیجیتال آذربایجان به‌صورت رایگان برای استفاده مردم آذربایجان بارگذاری کردیم.

وی در پایان اشاره کرد: ما آذری‌زبان‌ها چه اهل آذربایجان و چه اهل ترکیه باشیم، چون حاج قاسم برای آزادی و انسانیت و بشریت جان خود را فدا کرده‌ است، متعلق به همه کشورها‌ست. هر کس سهمی دارد؛ ما هم سهم خودمان را در زمینه ترویج فرهنگ شهادت و راه و رسم زندگی شهدا در قبال حاج قاسم ادا خواهیم کرد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

به ما بپیوندید: