برگزیده جايزه کتاب سال خراسان رضوي مطح کرد؛

نگاه تجاری ناشران به چاپ کتاب‌های دینی

1402/02/29-17:38

الهام امین، نویسنده کتاب «عقيله» گفت: اغلب ناشران به چاپ کتاب نگاه تجاري دارند و مي‌گويند کتاب‌هاي ديني مخاطب ندارد. از این رو برخی ناشران حاضر به همکاري و سرمايه‌گذاري در خصوص چاپ آثار ديني نيستند.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب «عقيله» نوشته الهام امین در اولين سال انتشار خود در سال ۱۴۰۰ توانست جوايز متعددي را از جشنواره‌هاي معتبر ادبي کشور از جمله برگزيده هجدهمين جايزه کتاب سال خراسان رضوي، شايسته تقدير در بخش مستندنگاري بيستمين جشنواره ادبي جلال آل احمد و شايسته تقدير در بخش مستندنگاري چهلمين جايزه کتاب سال جمهوري اسلامي ايران را کسب کند. 

این نویسنده، به ستاد خبری نمایشگاه سی‌و‌چهارم گفت: من همواره به مباحث تاریخ اسلام علاقه‌مند بودم و در این زمینه مطالعاتی نیز داشتم. کتابی را درباره حضرت زینب (س) خواندم و متوجه شدم که چقدر اطلاعات ما از زندگی حضرت کم است و در واقع ایشان در جامعه ما مهجور هستند.

وی افزود: دانسته‌های ما درباره حضرت زینب (س) محدود به وقایع عاشورا و بعد از آن است. حضرت زینب (س) در واقعه کربلا ۵۶ سال سن داشتند و در واقع تمام سال‌های قبل از واقعه عاشورا از نگاه مردم مغفول مانده است، حتی همان حوادث بعد از حادثه عاشورا و آنچه بعد از دوران اسارت برای حضرت زینب پیش آمد از دید مردم پوشیده است، از طرف دیگر به حضرت زینب (س) فاطمه ثانی نیز می‌گویند؛ یعنی بسیار شبیه به حضرت فاطمه (س). به عبارت بهتر یعنی هر آنچه در مادر ایشان بوده به نوعی در شخصیت ایشان هم تجلی پیدا کرده است که کمتر دیده شده است.

امین گفت: این حس که این چهره تابناک مغفول واقع شده و همچنین علاقه من به حضرت زینب (س) سبب شد که کتاب را بنویسم. نگارش این کتاب یک اتفاق دلی و جوششی بوده که خدا را شکر نتیجه داد.

وی در پاسخ به اینکه وجه تمایز کتاب «عقیله» نسبت به سایر آثار با این موضوع چه بوده است افزود: من دقيقا با همين رويکرد که مي‌دانستم کتاب‌هاي زيادي در رابطه با زندگي حضرت زينب (س) نوشته شده است، شروع به نوشتن اين کتاب کردم. کتاب‌هايي که  درباره این شخصيت بزرگوار و زندگي حضرت زينب (س) نوشته و منتشر شده‌اند اغلب تک بعدي هستند و فقط به يکي از جنبه‌هاي شخصيتي ايشان پرداخته است. از ابتدا دغدغه اين را داشتم که داستاني بنويسم تا نقيصه‌اي را که در حوزه کتاب‌هاي موضوعي حضرت زينب (س) وجود دارد  برطرف کنم. 

نویسنده کتاب «عقیله» گفت: عمده کتاب‌هاي که درباره حضرت زينب (س) در بازار نشر عرضه شده است عمدتا به دليل اهميت حادثه عاشورا و مسائل بعد از آن نوشته شده است و فقط به همان جنبه‌هاي زندگي حضرت زينب (س) اشاره شده است. در صورتي که حضرت زينب (س) در زمان واقعه عاشورا بانويي ۵۶ ساله بودند و شخصيت عظيمي که ما در آن واقعه با آن مواجهه هستيم قطعا گذشته‌اي دارد و براي من مهم بود تا درباره‌ي آن ۵۶ سال قبل بدانم و بنويسم.

وی افزود: مهمترين تفاوتي که «عقيله» با ساير کتاب‌هاي هم‌موضوع خود دارد همين پرداخت به سرتاسر زندگي دختر بزرگوار امام علي(ع) و حضرت فاطمه (س) از زمان تولد تا رحلت است. در«عقيله» من سعي کردم نگاهي جامع به زندگي بانو حضرت زينب (س) داشته باشم.

این نویسنده در پاسخ به انتخاب لحن این کتاب گفت: برای انتخاب سبک نوشتن کتاب تعمدی داشتم. تمام متن کتاب به نوعی نوشته شد که نویسنده در گفت‌وگو با حضرت است و خواننده هم  وقتی کتاب را می‌خواند گویی خود را در محضر آن بانوی عظیم‌الشأن می‌بیند و می‌یابد و با سرور خویش سخن می‌گوید.

وی افزود: از آنجایی که حضرت زینب (س) یکی از نمادهای سخنوری و بلاغت هستند و به جهت مقام والایی که دارند و شایسته احترام و تجلیل هستند، برای من دشوار بود که کتاب را با یک زبان محاوره یا داستانی ساده بنویسم. ترجیح دادم متن کتاب «عقیله» یک متن فاخر باشد؛ البته شاعر بودن من هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود و ناخودآگاه زبان کتاب را به این سمت‌وسو سوق می‌داد.

امین گفت: تجربه‌اي که من در حوزه چاپ کتاب «عقيله» داشتم نشان داد که متاسفانه بسياري از ناشران نگاه تجاري صرف به قضيه چاپ کتاب دارند و اين تصور کليشه‌اي در ذهن بسياري از ناشران وجود دارد که کتاب‌هاي ديني مخاطب ندارند. از همين رو حاضر به همکاري و سرمايه‌گذاري در خصوص چاپ آثار ديني نيستند.

وی افزود: من براي چاپ کتاب «عقيله» بسيار مشکل داشتم. به چند انتشاراتي مراجعه کردم اما صرف اين که موضوع ديني و مذهبي است، اثر را قبول نکردند. در صورتي که «عقيله» و بسياري از کتاب‌هايي که در همين چند سال اخير منتشر شده است و اغلب نيز موضوع مذهبي دارند، خوش درخشيده‌اند و از فروش خوبي در بازار نشـر برخوردار شدند. اگر کتاب خوب باشد قطعا مخاطب خودش را پيدا مي‌کند. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

به ما بپیوندید: