رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست تخصصی خراسان‌شناسی:

زبان فارسی ماندگاری خود را مدیون شاهنامه فردوسی است

1393/02/12-15:08

«سیدعباس صالحی» رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خراسان دارای موقعیت تاریخی بسیار غنی است که «شاهنامه» شاخص‌ترین اثر فرهنگی آن به شمار می‌رود.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست تخصصی خراسان‌شناسی با حضور صالحی رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «داریوش ارجمند» بازیگر سینما و تلویزیون و «محمدجعفر یاحقی» استاد ادبیات فارسی، در سالن کنفرانس سرای اهل قلم واقع در شبستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یاحقی درباره ظرفیت‌های خراسان گفت: خراسان محل تولیدات علمی فرهنگی از گذشته‌های دور است تا جایی که زبان فارسی در این مکان رشد کرد و در بخارا بالید و در فارس شکوفا شد. در زمان سامانیان جایگاه و ظرفیت‌های خراسان بسیار بالا بود و امیران سامانی خود را «امیر خراسان» می‌نامیدند.

یاحقی خراسان را «مهد تولید علم» خواند و بیان کرد: دانش به معنای تولید علم، از خراسان برخاست و به نقاط دیگر منتقل شد. تاثیر علمی فرهنگی خراسان به صورت دوجانبه هم در کشور و هم در بیرون از مرزها بوده است.

رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست، این نمایشگاه را فرصتی برای تبادل فرهنگی دانست و ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه، اتفاقات متنوعی از جمله نشست‌های تخصصی ویژه استان‌های مختلف برگزار می‌شود که باید این برنامه‌ها را در دوره‌های بعدی با گام‌های بلندتری تکمیل کنیم.

صالحی عنوان کرد: خراسان موقعیت تاریخی قابل توجهی دارد که این اهمیت در طول تاریخ به صورت مستمر وجود داشته است. «شاهنامه» حکیم ابوالقاسم فردوسی نمونه بسیار برجسته این فرهنگ غنی محسوب می‌شود. زبان فارسی ماندگاری خود را مدیون شاهنامه فردوسی است. 

داریوش ارجمند نیز در این نشست درباره فعالیت هنری خود گفت: حدود 35 سال فعالیت هنری در زمینه تئاتر، سینما و شعر داشتم و از فرهنگ و هنر این سرزمین لذت بردم. خراسان از زمان امام رضا(ع) رشد چشم‌گیری در زمینه فرهنگی کرد، زیرا این امام بزرگوار با خود منبعی غنی از فرهنگ را آورد.

این بازیگر مشهدی سینما و تلویزیون تاکید کرد: متاسفانه امروزه از ظرفیت‌های غنی خراسان غافل شده‌ایم و با آن غریبه هستیم، حتی شاهنامه فردوسی را که بزرگ‌ترین و غنی‌ترین اثر ادبیات فارسی است نخوانده‌ایم.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: