در نشست بخش بین‌الملل سرای اهل قلم انجام شد

بررسی تأثیر بازی‌های سنتی در زبان‌آموزی

1393/02/12-15:11

نشست «زبان‌آموزی از طریق بازی‌های سنتی» با حضور «ناهید مهدوی اصل»، نویسنده و پژوهشگر بازی‌های سنتی، در بخش بین‌الملل سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در ابتدای این نشست، مهدوی‌اصل، به معرفی آثار و فعالیت‌هایش در زمینه بازی‌های سنتی و آموزش آن به کودکان دنیا پرداخت.

مهدوی‌اصل در مورد شکل‌گیری ایده استفاده از بازی‌های سنتی برای زبان‌آموزی گفت: 18 سال است که در زمینه آموزش کودکان فعالیت می‌کنم و کارم را با قصه‌گویی در مدارس تهران آغاز کردم.

وی با بیان اینکه در کنار قصه‌گویی خلاق، به طرح زبان‌آموزی به کودکان فکر می‌کرد، در این باره گفت: علت اصلی شکل‌گیری این ایده دخترانم بودند. من در جست‌وجوی راهی برای یاد دادن ساده زبان به آنها بودم و هیچ راهی بهتر از بازی برای آموزش به آنها پیدا نکردم.

این پژوهشگر ادامه داد: در اولین حضورم در عرصه بین‌المللی در نمایشگاه کویت، تلاش کردم فرهنگ ایرانی را از طریق بازی‌ها ترویج دهم.

مهدوی‌اصل در مورد مبانی علمی بازی با کودکان گفت: هنگام بازی، نیم‌کره‌های چپ و راست مغز همزمان فعالیت می‌کنند و کودک هم در حال یادگیری و هم انجام فعالیت‌های لذت‌بخش و احساسی است. این ویژگی باعث می‌شود که مغز بیشترین کارایی خود را در زمان بازی داشته باشد و چیزی را که از طریق بازی می‌آموزد هرگز فراموش نکند.

لازم به ذکر است که طرح این پژوهشگر با عنوان «بازی‌های سنتی ایران و ملل جهت زبان‌آموزی در کرسی ادبی دنیا» به ثبت رسیده است.

در ادامه نشست، مهدوی‌اصل در مورد بازخوردهای طرحش اظهار کرد: هم‌اکنون در چند مهدکودک دوزبانه از کتاب‌های من برای آموزش زبان به کودکان استفاده می‌شود. در کشورهای دیگر نیز از این طرح استقبال شده است.

این نویسنده کتاب‌های کودک، درباره ویژگی‌های خلاق بازی‌های سنتی گفت: در بازی‌های سنتی ایرانی، همفکری وجود دارد و کودکان مشورت و تعقل را یاد می‌گیرند. این بازی‌ها توانایی انتخاب رهبر و پیشرو را برای کودکان فراهم می‌کنند. علاوه بر این، کودکان در این بازی‌ها یارگیری می‌کنند و یاد می‌گیرند که در بازی‌ها برد و باخت وجود دارد. این ویژگی‌ها کودک را برای مواجهه با دنیای واقعی آماده می‌کند.

مهدوی‌اصل در سخنانش به «اشتراکات بازی‌های کودکان دنیا» اشاره کرد و علت این اشتراکات را ریشه‌های مشترک و افسانه‌های بشر دانست. وی بازی‌ها را «رفتارهای کلیدی مشترک در فرهنگ‌های مختلف» معرفی کرد.

او در پایان سخنانش اشاره کرد که بازی نه تنها امری جهانی و متعلق به کودکان است، بلکه می‌توان آن را متعلق به بزرگسالان نیز دانست.

کتاب‌های ناهید مهدوی‌اصل با عناوین «بازی‌های تهران قدیم» و «بازی کنیم، بخندیم» در انتشارات «بازی قصه‌ها» در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: