در نشست سرای اهل قلم کودک و نوجوان عنوان شد

راه‌اندازی فروشگاه‎های تخصصی کتاب کودک و نوجوان، تنها راه حمایت از ناشران

1393/02/12-15:14

مدیر اداره کتاب کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تنها و بهترین راه حمایت از ناشران کودک و نوجوان اختصاص فضاها رایگان برای فروش اختصاصی کتاب کودک است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دومین نشست سرای اهل قلم کودک و نوجوان عصر پنجشنبه 11 اردیبهشت ماه با حضور «محمدتقی حق‌بین» عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و «سیدصادق موسوی» مدیر اداره کتاب کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست، موسوی با بیان اینکه کتاب کودک از سوی خانواده‌ها هنوز به عنوان نیاز زیستی کودکان محسوب نمی‌شود، گفت: این موضوع باعث شده پیوند ارگانیک میان مخاطب و تولیدکننده ایجاد نشود و ناشران همچنان نیازمند حمایت دولتی باشند.

مدیر اداره کتاب کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی توسعه چشم‌گیری داشته و برای کشور آبرو کسب کرده است، اظهار کرد: چنین بخشی با این همه افتخارات قطعاً به حمایت دولتی نیاز دارد، اما پرسش این است که چگونه می‌شود از ناشر کودک حمایت کرد؟

وی افزود: نمایشگاه کتاب در شرایط فعلی بیشتر یک فروشگاه است، در حالی که جنبه نمایشگاهی چنین رویدادهایی در همه جای جهان بسیار بیشتر بوده و در واقع نمایشگاه‌های کتاب یک بنگاه اقتصادی برای ناشران کتاب است. به همین دلیل، دولتی کردن نمایشگاه کتاب کار درستی نیست و بعضی از ناشران بخش خصوصی که به صورت مستقل در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنند، بسیار موفق‌تر از بخش دولتی هستند. تنها حمایت دولت نیز از چنین ناشرانی حمایت مالی است، زیرا فعال کردن بیشتر بخش خصوصی در این زمینه بسیار مهم است.

موسوی همچنین درباره راهکارهای رونق بخشیدن به بازار داخلی کتاب کودک و نوجوان گفت: تنها سازمانی که می‌تواند در این زمینه یاری‌رسان باشد، شهرداری است. شهرداری‌ها می‌توانند با ایجاد فروشگاه‌های تخصصی کتاب کودک و نوجوان و اختصاص این فضاها به ناشران به صورت رایگان در رونق‌بخشی به بازار کتاب کودک سهیم باشند. به نظر من، این بهترین و تنها شکل حمایت از ناشران کتاب کودک و نوجوان است.

همچنین در این نشست، محمدتقی حق‌بین با استقبال از بخشیدن اختیارات بیشتر به تشکل‌های نشر از سوی دولت گفت: دولت در برگزاری نمایشگاه موفق نیست در حالیکه انجام آنها می‌توانند با هزینه‌های بسیار کمتر و کیفیت بیشتر نمایشگاه کتاب را برپا کنند.

عضو انجمن کتاب کودک و نوجوان ادامه داد: در سال 77 و 78 مجری انحصاری بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب بودیم و به بهترین شکل آن را برگزار کردیم، بدون آنکه با مشکلاتی مانند تهویه نامناسب و آلودگی کف‌پوش مواجه شویم. از دولت کنونی سپاسگزاریم که سال‌ها بازار کتاب کودک را گرم نگه داشته و امروز حاضر است کنار برود و دوباره کار را به بخش خصوصی بسپارد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

به ما بپیوندید: