در نشست «عقلانیت از نگاه استاد شهید مطهری (ره)» مطرح شد

مطهری یک فیلسوف تمام عیار است

1393/02/12-15:15

«محمد سعیدی‌مهر» استاد حوزه علوم عقلی با اشاره به شخصیت جامع شهید مطهری(ره) و نقش وی در تداوم مباحث فلسفه صدرایی گفت: شهید مطهری یک فیلسوف تمام‌عیار است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست تخصصی «عقلانیت از نگاه استاد شهید مطهری(ره)» که صبح جمعه 12 اردیبهشت، در سالن سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد، اظهار کرد: سرنوشت فلسفه اسلامی با تعقل عجین شده است.

وی ادامه داد: شهید مطهری برخوردار از شخصیتی جامع با ابعاد مختلف بود. او راه را برای پرداختن به مبحث عقلانیت باز کرد و مباحث فلسفی صدرایی را تداوم بخشید. از این رو می‌توان وی را یک فیلسوف تمام‌عیار خواند.

این نویسنده، شهید مطهری را علاوه بر فیلسوف، یک متکلم توانا دانست و عنوان کرد: مطهری با اتخاذ رویکردی عقلانی به مباحث کلامی، عقلانیت در کلام را مدنظر قرار داد.

وی در ادامه افزود: همچنین در کنار همه اینها، مطهری مجتهد و فقیه بود و هیچ‌گاه با گوشه‌نشینی و عزلت‌گزینی از مسائل جامعه دوری نکرد و بُعد اصلاح‌گری جامعه را مورد توجه قرار داد.

سعیدی‌مهر عقل‌گرایی شهید مطهری را عقل‌گرایی اعتدالی خواند و گفت: مطهری متفکر عقلانیت است و در مباحث بسیاری چون معرفت‌شناسی، مباحث فلسفی، رویکرد تفسیری و بازخوانی تاریخ اسلام، رویکرد تعقلی را اتخاذ کرده است.

در ادامه این نشست، «علی اکبری» نویسنده و پژوهشگر گفت: در صحبت از عقلانیت، باید به سمت روندی تعاملی در عرصه شناخت قدم برداریم.

وی با برشمردن مؤلفه‌های مختلفی در روند شناخت گفت: اقدام به شناخت، انتخاب و در نظر گرفتن عرصه شناخت به عنوان یک روند از مؤلفه‌های این روند هستند.

اکبری ادامه داد: مهم‌ترین گام در روند عقلانیت روحیه پرسشگری است که در سنت ما نیز ملاصدرا به نقل از ارسطو ذکر می‌کند.

این نویسنده درباره فضایل مشهود در آرای شهید مطهری اظهار کرد: جامع‌نگری، قضاوت دقیق، پرهیز از تعصبات کور، توجه به علوم جدید، داشتن انسجام فکری و جامعیت، مذمت نکردن شک معقول و مذمت داوری‌های ساده‌لوحانه در آرای این شهید قابل مشاهده است و مجموع همه اینها در کنار هم عقل‌گرایی اعتدالی شهید مطهری را تشکیل می‌دهد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: