با حضور مسئولان اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شد

بررسی عملکرد و روند اجرای نمایشگاه

1393/02/12-17:50

نشست رسانه‌ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب، «محمد اله‌یاری» معاون فرهنگی و اجرایی، «همایون امیرزاده» رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران، «احمد کمالی‌نژاد» مدیر کمیته ناشران داخلی، «علی شجاعی صائین» رئیس اداره کتاب و مشاور علمی رییس نمایشگاه، «مجید صحاف» مدیر کمیته بخش جنبی و «سیدمهدی جعفری» رییس کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در آغاز این نشست، صالحی با بیان اینکه در برگزاری این دوره نمایشگاه، تعامل با اصحاب رسانه از ابتدا مد نظر قرار داشت، گفت: بر مبنای گفت‌وگوی قبلی با اصحاب رسانه، قرار بر این بود تا در طول نمایشگاه مسئولان و اهالی رسانه همدیگر را ببینند. به همین دلیل، در سومین روز، این قرار محقق شد و من در همین جا از همه دوستان و همکارانی که چند ماه درگیر بحث نمایشگاه کتاب بودند، تشکر ویژه می‌کنم.

اله‌یاری: بیشتر وعده‌هایمان را عملی کردیم

در ادامه این نشست، اله‌یاری با بیان اینکه تاکنون 3 روز پرفشار را از بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: بنابر تصمیماتی که از قبل مبنی بر افزایش خدمات رفاهی و تسهیلات ویژه برای خانواده‌ها، مراجعان و نخبگان اندیشیده شده بود، بخش عظیمی از وعده‌ها محقق شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های اجراشده در زمینه خدمات رفاهی و افزایش تسهیلات در این دوره از نمایشگاه، تصریح کرد: در محوطه و فضای محیطی نمایشگاه کتاب شاهد اتفاقات زیادی هستیم که نمایش «مردان نقره‌ای» یکی از آنهاست.

اله‌یاری افزود: در پشت بام مصلی نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها ارائه خدمات ویژه به دانش‌آموزان و مردم با هدف معرفی نویسندگان مورد علاقه‌شان از طریق ارائه تصاویر صاحبان کتاب‌ها و شرح زندگانی آنهاست.

وی درباره خدمات دیگری که در این دوره نمایشگاه ارائه شده است، گفت: تدابیر ویژه ای که برای خدمات‌رسانی به مراجعان بخش اشیای گمشده، اورژانس، آتش‌نشانی، مهدکودک با همکاری بهزیستی، اطلاع‌رسانی محیطی و نمازخانه در نظر گرفته شد و همچنین وعده ما مبنی بر اطلاع‌رسانی دقیق به مردم برای سهولت جانمایی، تا حد زیادی محقق شد.

اله‌یاری با اشاره به حضور گسترده مردم در روزهای نخست نمایشگاه، گفت: حضور زاید الوصف مردم نشان‌دهنده تحقق وعده‌ها و کارهایی است که تاکنون انجام شده است، چرا که تلاش بسیاری شد تا مردم با سهولت بیشتری در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

معاون فرهنگی و اجرایی رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: در 3 روز گذشته، جمعیت قابل توجهی به نمایشگاه آمدند. در حوزه خدمات علمی و محتوایی، سالن یاس با چینش موضوعی کتاب‌ها، بسته‌های پیشنهادی و بروشورهای ارائه‌شده در حوزه کتاب‌های خواندنی دفاع مقدس و کودک و نوجوان، این تسهیلات را به عموم مردم ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: سالن تولید علم و سالن ترجمه نیز با بالغ بر 8 هزار عنوان کتاب فارسی ارائه‌دهنده همین خدمات هستند. همچنین سرای استقبال از اندیشمندان که اساتید حوزه‌های مختلف به آنجا دعوت شدند، با اقبال گسترده مخاطبان روبرو شد، همان‌طور که سالن صنعت چاپ نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

اله‌یاری افتتاح خانه ایثار، فرهنگ و شهادت را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شده است.

وی با اشاره به تراکنش‌های بانکی امسال گفت: در روز اول 25هزار و 912 تراکنش با رقمی بیش از 10 میلیارد و 219 میلیون ریال و روز دوم 125 هزار و 846 تراکنش با رقمی بیش از 39 میلیارد و 507 میلیون ریال انجام شده است. ضمن اینکه در سال گذشته، برای هر تراکنش 5 ثانیه زمان صرف می‌شد، اما این زمان امسال به یک ثانیه کاهش یافته است.

افزایش تعداد ناشران داخلی

در ادامه این نشست، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه از افزایش تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه امسال خبر داد.

کمالی‌نژاد گفت: امسال به تعداد ناشران داخلی 50 ناشر اضافه شد. همچنین در بخش کودک و نوجوان 2480 ناشر با بیش از 250هزار عنوان کتاب حضور دارند.

 صدور سریع‌تر مجوز کتاب‌ها

رئیس اداره کتاب و مشاور علمی رییس نمایشگاه نیز در ادامه این نشست گفت: اداره کتاب از ماه‌ها پیش تلاش کرده بود برای رونق هر چه بیشتر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تلاش‌های ویژه ای صورت گیرد.

شجاعی صائین افزود: در این زمینه، ارائه مجوز برای حضور کتاب‌های بیشتر در نمایشگاه صورت گرفت و مشکلات ناشران با تعاملات صمیمانه با آنها برطرف گردید.

 تلاش برای حفظ حقوق ناشران و مخاطبان

مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران نیز در این نشست گفت: براساس اصولی که در کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران تبیین شد، مراقبت جدی به وجود آمد تا حقوق مخاطبان و ناشران با برنامه‌ریزی و تقویت ابعاد نظارتی دچار آسیب نشود که به همین دلیل 23 مورد مصوبه از موارد تخلفات به ناشران ابلاغ شد.

امیرزاده افزود: از میان 80 گزارش بخش عمده ای از این گزارش‌ها قابل حل در نظر گرفته شد و تنها 5 مورد تعطیلی یک‌روزه برای این موارد در نظر گرفته شد.

 تشریح برنامه های کمیته جنبی

مدیر کمیته جنبی نمایشگاه بین‌المللی نیز در این نشست گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد و گفت: 64 برنامه مختلف در کمیته جنبی تدارک دیده شده که بخش عمده آن اجرایی شده و همچنان در سطح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه دارد.

صحاف برگزاری غرفه‌های اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، افزایش جمعیت، استیج کودکان، استیج بزرگسالان، بازی‌های فکری کودکان و نوجوانان، ارائه محصولات نوشت‌افزاری با طراحی کاراکترهای بومی، نذر کتاب، چرا کتاب می‌خوانیم؟ و مسابقات کتابخوانی را از جمله فعالیت‌های مختلف بخش جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برشمرد.

وی افزود: ثبت نام مردمی جشنواره فیلم عمار، تعبیه محل پرسمان دینی، حوزه علمیه، امامت، حضور «مردان نقره ای» برای اجرای نمایش با مفهوم کتاب و نشر، اجرای تئاتر 100 نفره، عصر شعر و طرح چهره‌های غریب، ارائه ماکت و زندگینامه نویسنده‌های کودک و نوجوان با دستخط خودشان در بخش کودک و نوجوان، ارائه فرآیند تولید کتاب در سالن چاپ نیز از دیگر فعالیت‌های کمیته جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

 فعالیت‌های کمیته روابط عمومی

در ادامه این نشست، مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه از راه‌اندازی تلفن گویای 42553 در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: این تلفن آماده اطلاع‌رسانی کامل درباره همه بخش‌های نمایشگاه کتاب به علاقه‌مندان است و بر اساس آمار، روز گذشته (پنج‌شنبه 11 اردیبهشت ماه) 2100 تماس با این شماره تلفن برقرار شد.

جعفری افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی محیطی نیز بیش از 120 بنر اطلاع‌رسانی ترویجی در نمایشگاه چاپ و نصب شده که تعدادی از این بنرها از سوی ستاد امر به معروف و بخشی از سوی نیروی انتظامی نصب شده است.

وی با اشاره به فعالیت اپلیکیشن موبایل برای اطلاع‌رسانی درباره این رویداد، ابراز کرد: این اپلیکیشن بر روی سایت نمایشگاه و همچنین سایت بازار قابل دستیابی است و علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از آن، اطلاعات مورد نیاز خود را درباره نمایشگاه کتاب به دست بیاورند.

جعفری از فعالیت 17 رادیو در این رویداد، پخش تیزر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تلویزیون و راه اندازی سامانه پیامک 1000027 در این دوره نمایشگاه خبر داد و گفت: این سامانه پیامک برای اولین بار راه افتاده و مردم به محض ورود به محل نمایشگاه با ارسال یک پیامک خالی به این شماره می‌توانند حضور خود را برای سرشماری اعلام و همچنین در قرعه‌کشی برای دریافت جایزه شرکت کنند.

وی همچنین در پایان از راه اندازی تور مجازی نمایشگاه در سایت بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فعالیت بیش از 100 اطلاع‌رسان میدانی در محوطه مصلای امام خمینی (ره) خبر داد.

تلاش شبانه‌روزی مسئولان نمایشگاه

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره نمایشگاه، در ادامه نشست با خبرنگاران، گفت: با توجه به محدودیت‌های مکانی، مالی و فرصت زمانی دو سه ماهه قرار نبوده و نیست که این نمایشگاه تحولاتی به معنای رسیدن به معیارهای استاندارد به خود ببیند، زیرا تا نمایشگاه استاندارد فاصله بسیاری داریم.

صالحی افزود: ما واقعاً شرمنده مردم هستیم که با وجود استقبال زیادشان از کتاب و نمایشگاه، نتوانسته‌ایم نمایشگاهی در حد استاندارد را به آنها تحویل دهیم و من به سهم خود از این اتفاق غمگین‌ام.

وی با اشاره به نقش خبرنگاران در اطلاع‌رسانی بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: شما اهل رسانه، واسطه انتقال آنچه در این مکان اتفاق می‌افتد، هستید و از این رو از شما می‌خواهیم عزمی را که برای تغییر در این مجموعه وجود دارد، ببینید و این احساس را به مردم منتقل کنید تا بدانند که این تمایل به تغییر وجود دارد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نمی خواهیم گزارش کار یا بیلان کاری ارائه کنیم، بلکه می‌خواهیم این امیدی که در دل مردم به ویژه در حوزه فرهنگ وجود دارد، نخشکد و مردم بدانند که مجموعه‌های حاضر در نمایشگاه کتاب شبانه‌روزی فکر و کار می‌کنند تا اتفاقات خوبی در این زمینه بیافتد.

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: من به عنوان کسی که خود را مهمان مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند، می‌گویم همکاران من در مجموعه با وجود تنش‌های بسیار، تلاش شبانه‌روزی می‌کنند، تنش هایی که ممکن است حتی با شنیدن آن، شما نیز متعجب شوید که آیا واقعاً در روند برگزاری نمایشگاه کتاب، چنین اتفاقی می‌افتد. اما آنچه مهم است، همین تلاش شبانه‌روزی برای رسیدن به یک تغییر است.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش مؤلفه‌های مهم در برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فروشگاهی برای حرکت اقتصاد نشر کشور، نمایشگاهی برای رصد فرهنگ مکتوب و ارتقای آن و تفرجگاهی فرهنگی با محوریت کتاب دانست و گفت: ما بر اساس این تعریف و با یک نقشه راه مشخص کار می‌کنیم و امیدواریم این مؤلفه‌ها در آینده نزدیک محقق شود.

وی افزود: فعالیت‌های شکل‌گرفته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله فعالیت‌های بخش جنبی و همچنین نشست‌های تخصصی علمی فرآیندی به هم پیوسته هستند که با هدف پیشرفت این رویداد انجام می‌شوند.

به گفته رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تعامل نخبگانی در این دوره از مهم‌ترین اهداف و سیاست‌های آن است تا نخبگان کرامت ببینند.

وی افزود: هدف از شکل‌گیری سرایی برای استقبال از اندیشه‌ورزان کرامت نخبگان است تا این قشر از جامعه وقتی به نمایشگاه می‌آیند و در کنار خانواده هستند و خسته شدند و خواستند جایی استراحت کنند، بدانند جایی را برای این منظور دارند و در این فرصت می‌توانند با دیگر نخبگان گفت‌و‌گو کنند.

صالحی همچنین با اشاره به برگزاری نشست‌های استان‌شناسی، تعامل نخبگان شهرستان‌ها با نخبگان حاضر در مرکز را اتفاقی مثبت توصیف کرد و گفت: این اتفاق بسیار نیکوست که نخبگان شهرستانی جایی برای عرضه فعالیت‌های خود یافته اند و می‌دانند که می‌توانند با نخبگان حاضر در مرکز تعامل برقرار کنند و در نتیجه، فاصله شهرستان‌ها با مرکز کاهش یابد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل میان شخصیت‌های شهرستان‌ها با شخصیت‌های حاضر در تهران را یک گام برای رسیدن به عدالت فرهنگی دانست و افزود: این عزم نتیجه نقشه راه است و امیدواریم پس از چند سال به اهداف خود برسیم.

وی سپس خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: شما بار انتقال تغییرات و امید به تغییر به مردم جامعه را بر دوش می‌کشید و ما ثانیه به ثانیه سرگرم پیش بردن این اتفاق بزرگ یا به تعبیر کارشناسان «جشن ملی کتاب» هستیم.

صالحی ادامه داد: این اتفاق بزرگ، یعنی نمایشگاه کتاب، تبدیل به سبک زندگی ایرانیان شده و انتظار ما این است که شما رسانه‌ها همان‌طور که تا کنون کمک کرده‌اید و همراه ما بوده‌اید، از این پس نیز از بخش‌های مختلف این رویداد، به مردم اطلاعات لازم را منتقل کنید تا زمینه رشد نمایشگاه را فراهم کنید.

پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران

در ادامه این نشست، مسئولان نمایشگاه کتاب تهران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند. اله‌یاری معاون فرهنگی و اجرایی، در پاسخ به اینکه آیا افزایش دوبرابری برای اجاره مکان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود داشته است، گفت: در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمتی برای اجاره این مکان بوده، اما نه دو برابر. البته توقع همین افزایش قیمت را نیز نداشتیم، چرا که همه هزینه‌های نمایشگاه کتاب از جیب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می‌شود.

کمالی‌نژاد مدیر کمیته ناشران داخلی این دوره نمایشگاه نیز درباره عناوین کتاب‌های جمع‌آوری شده از نمایشگاه کتاب عنوان کرد: تاکنون فقط یک عنوان کتاب به علت نداشتن مجوز اعلام وصول جمع‌آوری شده که آن هم با تعامل با ناشر صورت گرفته است.

صالحی نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر برنامه «مهمان ویژه» نمایشگاه در سال آینده اظهار کرد: با تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب به صورت رسمی برنامه‌های مستمری را برای تعیین مهمان ویژه سال آینده داریم، چرا که احساس می‌شود مهمان ویژه در دیپلماسی فرهنگی نقش مهمی دارد تا گامی باشد در کنار سایر گام‌ها و نه حتی در آغاز گام.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آمار بازدیدکنندگان از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: من ضد آمار هستم، چرا که سنجش‌های آماری ما دقیق نیست و بنابراین نباید آمار ارائه داد، زیرا آمار غلط رهزن است.

صالحی ادامه داد: انتظار نداشته باشید که در پایان نمایشگاه امسال آماری از حضور بازدیدکنندگان بدهیم، چرا که این آمار و ارقام به معنای واقعی قابل اتکا نیست.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر، بارزترین وجوه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در مقایسه با نمایشگاه‌های گذشته در 4 مورد برشمرد و عنوان کرد: تقویت وجه نمایشگاهی، تکریم اهالی فرهنگ و نخبگان علمی، تکریم نسبی مخاطبان از طریق بهبود اطلاع‌رسانی و سیستم حمل ونقل و ایجاد امنیت روانی در ناشران و نویسندگان از وجوهی است که نسیم تغییر در آن مشهود است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: