با حضور داوود دانش جعفری

چیستی و الزامات اقتصاد مقاومتی تبیین شد

1393/02/12-18:22

«داوود دانش جعفری» در نشست تخصصی سرای اهل قلم، ضمن واکاوی الزامات اقتصاد مقاومتی، کتاب «چیستی، اهداف و الزامات جهاد اقتصادی در بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی» را رونمایی کرد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این نشست که جمعه 12 اردیبهشت در سرای اهل قلم برگزار شد، دانش جعفری گفت: اقتصاد مقاوم در برابر شوک‌ها توانایی مقاومت دارد. شوک در اقتصاد به مواردی اطلاق می‌شود که از ناحیه سیاست اقتصاد داخلی یا از ناحیه سیاست اقتصادی خارجی تهدیدکننده است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: برای نمونه، افزایش قیمت‌ها، نرخ بالای بیکاری و رکود فعالیت‌های اقتصادی از جمله موارد تهدیدآفرینی است که اقتصاد مقاومتی آن را دفع می‌کند و به حرکت خود ادامه می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی حوزه‌های خطرپذیر و یافتن راهکارهای تقلیل این ریسک‌ها اظهار کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی 2 رویکرد کلی وجود دارد: نخست مدیریت ریسک‌های تهدیدکننده اقتصادی و دوم رویکرد مهندسی مقاومت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقاومت را استعداد بازیابی و برگشت به وضعیت اولیه قبل از بروز تهدید عنوان کرد و با اشاره به وابستگی دولت به درآمد حاصل از نفت گفت: در سال‌های گذشته حدود 65 درصد درآمد دولت از ناحیه درآمدهای نفتی حاصل می‌شد. به همین دلیل برای سنجش خطرپذیری درآمد کشور باید وارد بررسی این حوزه شویم.

وی درآمد نفتی را درآمدی نامطمئن خواند و در توضیح علت آن اظهار کرد: قیمت نهایی نفت از سوی بازار جهانی تعیین می‌شود و بنابراین هر اتفاقی در دنیا قیمت نفت را در نوسان قرار می‌دهد و دولت را دچار ریسک می‌کند.

دانش جعفری عنوان کرد: کشوری از اقتصاد مقاومتی برخوردار است که حداکثر 20 درصد درآمدش از نفت حاصل شود و برای کسب درآمد به دنبال جایگزین‌های بگردد تا وابستگی خود را به درآمدهای نفتی کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح رویکرد مهندسی مقاومت نیز گفت: در این رویکرد، راهکارهایی چون پس‌انداز درآمدهای مازاد نفتی و جبران کسری بودجه دولت طراحی می‌شود تا در شرایط بحران مورد استفاده قرار گیرد.

دانش جعفری افزود: به دلیل نقایصی که هر یک از این دو رویکرد دارد، باید به صورت ترکیبی از آنها استفاده شود.

در پایان این نشست، کتاب «چیستی، اهداف و الزامات جهاد اقتصادی در بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی» رونمایی شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

به ما بپیوندید: