گزارش تفصیلی از حضورمتفاوت ایران درنمایشگاه کتاب پاریس

1394/01/10-11:34

نمایشگاه کتاب پاریس 2015 در حالی به پایان رسید که غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، به نمایندگی از نشرجمهوری اسلامی ایران، تجربه ای متفاوت را در برگزاری این دوره داشت.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، این موسسه پس از پنج دوره حضوردرنمایشگاه کتاب پاریس، درپنج روز برگزاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب پاریس پذیرای بازدیدگنندگان و مخاطبان خود بود. کتاب های متنوعی از حوزه های مذهبی، ایران شناسی، ادبیات فارسی، آموزش زبان فارسی به خارجی ها، تهران شناسی، دفاع مقدس و ... در غرفه ایران که در همسایگی غرفه های کشورهای بلژیک، اسلواکی، عمان و قطر واقع شده بود ارائه و همچنین آثار، کتب و بروشورهای بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه گردید.

در نیم روز افتتاحیه نمایشگاه که به بازدید متخصصان نشر کتاب و ناشران و نویسندگان اختصاص داشت، حضور علاقه مندان به فرهنگ ایران درغرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران چشمگیر بود. در روز نخست با نام «روزتهران» موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران به معرفی این شهر و منشورات مرتبط با شهر تهران پرداخت. ارائه تصویری به روز از تهران جدید و نمایش تصاویر تهران قدیم، کتب مرتبط با تهران و توزیع عکس و کارت پستال «تهران، شهر زیبای خاورمیانه» از جمله فعالیت های این روز بود. همچنین میزگردی با عنوان «نشر شعر در کشورهای حوزه خلیج فارس» در سالن بخش بین الملل نمایشگاه با حضور احمد شاکری، نماینده موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و دانش آموخته ی دکترای ادبیات تطبیقی، برونو دوسی، شاعر و مدیر انتشارات دوسی، آنتوان ژوکی،مترجم فرانسه ـ عربی و روزنامه نگار، با اجرای الکساندر گفن برگزار و مورد استقبال حاضران قرارگرفت.

 در دومین روز نمایشگاه و همزمان با تحویل سال نو شمسی که به « روز ایران» نامگذاری شده بود با حضور روسای نمایشگاه های مختلف، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و اعضای رایزنی فرهنگی، غرفه های مهمان، نویسندگان، مترجمان و دانشجویان ایرانی در پاریس، با ارائه کارت پستال های تبریک سال نو و کارت پستالی با نام و یاد پیامبر مهربانی و رحمت به مراجعان غرفه، از ترجمه انگلیسی کتاب محمد (ص) نوشته ابراهیم حسن بیگی، کتاب دو زبانه قلعه ها و دژها اثر ژان کلود ووازین، به همت انتشارات الهدی، و چند کتب دیگر رونمایی شد. همچنین با حضور هنرمندی در غرفه ایران ضمن برگزاری کارگاه به آشنایی با هنر خط و نستعلیق فارسی پرداخته شد.

در سومین روز نیز ضمن مذاکره با مسوولان نمایشگاه های مختلف و ناشران بین المللی از آنان برای حضور در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران دعوت گردید. در روز آخر و با وجود مراجعان متعدد تا آخرین لحظات برگزاری نمایشگاه و صف های طولانی ورودیه، مسوولان غرفه ایران در دیداری با رئیس نمایشگاه پاریس به توافقات مهمی دست یافتند. در دیدار آقایان دکتر امیرمسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، و احمد شاکری، مدیر غرفه و نماینده موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در بخش اروپایی، با آقای برتراند موریسه، کمیسر عالی و رئیس نمایشگاه کتاب پاریس، وی ضمن استقبال و پذیرش دعوت جهت حضور در نمایشگاه کتاب تهران، آمادگی خود برای حضور شهر تهران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پاریس در سال آتی و سپس حضور کشور ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پاریس در سال های آتی را اعلام کرد. برتراند موریسه ضمن پوزش از برخی ناهماهنگی ها در برنامه ریزی نشست و اهمیت حضور فعال ایران در نمایشگاه کتاب فرانسه، فرهنگ را بهترین راه تعامل میان ملت ها دانست و بر تبادل و تعامل فرهنگی میان دو نمایشگاه تاکید کرد. در این دیدار دکتر شهرام نیا با تقدیم دعوت نامه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر همکاری متقابل دو نمایشگاه در جهت گسترش آگاهی و شناخت بیشتر میان ناشران، نویسندگان، مترجمان و هنرمندان دو کشور تاکید و طرفین به تبادل تجربیات با یکدیگر پرداختند.

 از جمله بازدیدهای دیگر این نمایشگاه می توان به حضور و بازدید فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور در دومین روز نمایشگاه، و همچنین مانوئل والس نخست وزیر فعلی و فرانسوا فییون نخست وزیر سابق این کشور اشاره نمود که ضمن  بازدید از غرفه ایران به تجلیل از حضور ایران در این دوره پرداختند.

نمایشگاه کتاب پاریس هر ساله در ماه مارس و در محل نمایشگاه های پورت دو ورسای با حضور ناشران و نویسندگان و چهره های بین المللی برگزار می شود. 

به ما بپیوندید: