مدیر بخش تاریخ علم آکادمی علوم تاجیکستان:

دسترسی به آثار جدید پژوهشی محققان ایرانی برای اهالی تاجیکستان ضروری است

1402/07/15-16:12

مدیر بخش تاریخ علم آکادمی علوم تاجیکستان عنوان کرد: به دلیل پژوهش‌های علمی گسترده پژوهشگران ایرانی در حوزه‌های تاریخ و فرهنگ، دسترسی به آثار جدید پژوهشی محققان ایرانی برای اهالی تاجیکستان نیز ضروری است و امیدواریم این امر صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، پروفسور عبدالولی شریف‌زاده؛ مدیر بخش تاریخ علم آکادمی علوم تاجیکستان در جمع نویسندگان ایرانی حاضر در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان بیان کرد: بخش قابل توجهی از میراث نیاکان و آثار باستانی تاجیکستان مستندنگاری و به شیوه علمی ثبت و ضبط شده است؛ به نظر لازم است برای جلب توجه به اهمیت این میراث در میان عامه مردم، بازتاب مناسبی در ادبیات بدیع و خلاقه مانند رمان و شعر معاصر نیز داشته باشد.

وی افزود: بخش قابل ملاحظه‌ای از میراث باستانی تاجیکستان در سال‌های قبل از استقلال کشف شده است و در موزه ارمیتاژ روسیه نگهداری می‌شود. با این وجود در دوره استقلال کاوش‌های مختلفی توسط دانشمندان تاجیک صورت گرفت و آثار تمدنی متعددی کشف شد که در موزه‌های تاجیکستان موجود است.

شریف‌زاده در پایان گفت: به دلیل پژوهش‌های علمی گسترده پژوهشگران ایرانی در حوزه‌های تاریخ و فرهنگ، دسترسی به آثار جدید پژوهشی محققان ایرانی برای اهالی تاجیکستان نیز ضروری است و امیدواریم این امر صورت گیرد.

در این دیدار مجید آقایی؛ استاد ادبیات نمایشی و محمدعلی رکنی؛ نویسنده و مدرس داستان‌نویسی حضور داشتند و کتابی درباره ایران‌شناسی به پروفسور عبدالولی شریف‌زاده تقدیم شد.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان با حضور هشت کشور خارجی و مشارکت ۵۰ ناشر از کشورهای مختلف از یازدهم تا سیزدهم مهر ماه ۱۴۰۲برگزار  شد و  خانه کتاب و ادبیات ایران در غرفه‌ای به متراژ ۲۲ متر مربع با عرضه ۸۰۰ عنوان کتاب در موضوعات ادبیات کلاسیک و معاصر، شعر، داستان و کتاب‌های مرتبط با پیامبر اکرم (ص) در این نمایشگاه شرکت کرد.

به ما بپیوندید: