در نشست تخصصی «ایران و جهانی شدن» تأکید شد

توان بالای ایران برای نقش‌آفرینی در عرصه جهانی

1393/02/13-10:42

معاون آموزشی و پژوهشی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن ریاست جمهوری گفت: ایران می‌تواند در عرصه جهانی شدن نقش‌آفرین باشد و فرهنگ و تمدن غنی خود را به صورت اندیشه ناب صادر کند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «محمدرضا دهشیری» معاون آموزش ملی و پژوهش مرکز ملی مطالعات جهانی شدن در نشستی تخصصی که عصر روز جمعه 12 اردیبهشت در غرفه مرکز مطالعات جهانی شدن برگزار شد، گفت: در خصوص جهانی شدن 2 دیدگاه متعارض در بین کشورهای جهان وجود دارد. عده‌ای آن را یک فرآیند می‌دانند که در حال گسترش است و ناگزیر هستیم تسلیم آن شویم و عده‌ای دیگر آن را یک پروژه می‌دانند که از سوی قدرت‌های بزرگ طراحی شده و خواستار تحمیل اندیشه و سبک زندگی خود به دیگر جوامع هستند و چاره‌ای نیز برای مقابله با آن ندارد.

وی افزود: دیدگاه سومی نیز از سوی اندیشمندان مرکز مطالعات جهانی شدن ریاست جمهوری مطرح شده است که فرایند سوم جهانی شدن از سوی کشورهای در حال توسعه از جمله کشور جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که این پدیده در حال وقوع است که ما باید آن را بشناسیم و مدیریت جهانی شدن را دچار تحول کنیم و برای تبیین دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در جهت‌دهی به افکار عمومی بین‌المللی اقدام کنیم.

دهشیری کلیت مطرح شدن دیدگاه سوم جهانی شدن از سوی جمهوری اسلامی ایران را این‌گونه بیان کرد: برای جهانی شدن ایران و تزریق اندیشه‌ورزی با استفاده از تاریخ غنی و تمدنی کشورمان، باید بتوانیم با ارائه اندیشه‌ای جذاب به طور عملی و کارآمد در جریان  آرا و اندیشه‌ها نقشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخلاف برخی تصورها که یک نوع جهانی شدن وجود دارد و از آن به «آمریکایی شدن» تعبیر می‌شود، چندین نوع جهانی شدن وجود دارد و ایران می‌تواند در عرصه جهانی شدن نقش‌آفرین باشد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

به ما بپیوندید: