ايران شناس هلندي پيشنهاد داد:

كتاب هاي اسماعيل فصيح به زبان هلندي ترجمه شود

1393/02/13-11:23

د. يونگ ايران شناس هلندي درباره ترجمه آثار فارسي به زبان هلندي گفت: اگر كتاب هاي اسماعيل فصيحي به زبان هلندي ترجمه شود مورد استقبال مردم هلند قرار مي گيرد. زيرا قلم اين مولفشباهت زيادي به داستان هاي هلندي و انگليسي دارد.

به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلمبيست وهفتميننمايشگاه بين المللي كتاب تهران دكتر آلبرت د. يونگ استاد تاريخ اديان و ايران شناسي از كشور هلند با حضور در سالن استقبال از اندیشمندان به خبرنگار ما گفت: تاكنون سه بار به ايران سفر كرده امو نخستين بار است كه به نمايشگاه كتاب تهران مي آيم. گمان نمي كردم در تهران نمايشگاهي به اين زيبايي و بزرگي برگزار شود.

وي درباره آشنايي مردم هلند با ادبيات ايران گفت: در هلند بيشتر كتاب هاي مذهبي درباره مذهب تشيع ترجمه و چاپ مي شود و بخشي از كتاب ها هم از شهر قم خريداري و به كتابخانه ما افزوده مي شود.

د. يونگ درباره كتاب هاي تر جمه شده از فارسي به زبان هلندي گفت: بيشتر آثار سيمين دانشور و صادق هدايت ترجمه شده اند. در واقع مردم هلند بيشتر با ادبيات 40 سال پيش ايران آشنا هستيم و كمتر ادبيات معاصر ايران را مطالعه مي كنيم. اما اگر كتاب هاي اسماعيل فصيح به زبان هلندي ترجمه شود مورد استقبال مردم هلند قرار مي گيرد. زيرا قلم اين مولفشباهت زيادي به داستانهاي هلندي و انگليسي دارد.

در نشست علمی “عقلانیت از نگاه استاد مرتضی مطهری” مطرح شد

عقل گرایی اعتدالی ویژگی شاخص شهید مطهری

روحیات و سبک زندگی دینی استاد شهید مرتضی مطهری در نشست علمی امروز سالن اصلی سرای اهل قلم بررسی شد. در این نشست دکتر رضا اکبری عقل گرایی اعتدالی را از ویژگی های بارز استاد مطهری بیان کرد که به وضوح درآثار ایشان دیده می شود.

به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم ، دکتر اکبری گفت: در روحیات شهید مطهری عقل گرایی اعتدالی دیده می شود و محوری ترین حرکتی که در روند عقلانی وجود دارد داشتن روحیه پرسشگری است. از ویژگی های عقلانیت می توان توجه به علوم جدید، توجه به سنت به عنوان پل و توجه به روحیه پرسشگری را مطرح کرد که در آثار استاد دیده می شود .

بازخوانی احکام اجتماعی اسلام از دیگر مباحثی بود که دکترمحمد سعیدی مهر به آن اشاره کرد و گفت: شهید مطهری درکتاب های ارزشمندش وارد احکام جزئی و شخصی نشده و دقیقا مباحث اجتماعی اسلام را بررسی کرده است.به عنوان نمونه درکتاب حجاب بحث عمیقی ارائه شده و هم اکنون این مسئله مبتلابه جامعه است.

وی در ادامه با اعتقاد به اینکه ویژگی شاخص شهید مطهری عقلانیت اعتدالی است بیان داشت: با این ویژگی هم حق عقل ادا می شود و هم حق سایر منابع معرفت بشری به ویژه وحی . عقلانیت شهید مطهری دینی است. ایشان معتقدند بین حقیقت اسلام و عقلانیت هیچ گونه تعارضی وجود ندارد

به ما بپیوندید: