در نشست تشکل‏های مدنی سرای اهل قلم کودک مطرح شد

ضرورت تعامل دائمی نویسنده، تصویرگر و ناشر

1393/02/13-11:52

مدیر بخش‏های مختلف کتاب کودک بر لزوم تداوم همکاری، آشنایی و تعامل ناشر، نویسنده و تصویرگر تأکید کردند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «تشکل‌های صنفی و نهادهای مدنی کتاب کودک» عصر جمعه 12 اردیبهشت در سرای اهل قلم کودک و نوجوان با حضور «عبدالعظیم فریدون» مدیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، «علی هاشمی شهرکی» مدیر انجمن تصویرگران و «مجید راستی» رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، راستی به معرفی وظایف انجمن فرهنگی نویسندگان کودک و نوجوان پرداخت و گفت: این انجمن 16 سال قبل با حدود 30 نفر کار خود را آغاز کرد و امروز 420 نفر عضو دارد. در این انجمن، برنامه‌های ثابتی مانند قصه‌خوانی، ادبیات نمایشی و آموزش نویسندگی برگزار می‌شود. به علاوه، در این انجمن تلاش می‌کنیم بیشتر به ارائه بیانیه‌هایی در مورد نشر بپردازیم و موضوعاتی مانند کمبود کاغذ و ناهماهنگی‌ها در ممیزی که نویسندگان را بررسی کنیم. در واقع، دفاع از حقوق صنفی نویسندگان کودک و نوجوان فعالیت اصلی ماست.

وی همچنین درباره اینکه انجمن فرهنگی نویسندگان کودک و نوجوان با دیگر تشکل‌های مدنی نشر کتاب کودک چه رابطه‌ای باید داشته باشند، گفت: متاسفانه خود این تشکل‌ها با کمبودها و مشکلاتی مواجهند و معمولاً در درون خود انسجام ندارند.

راستی افزود: اگر شرایطی وجود داشته باشد که ناشران، تصویرگران و نویسندگان کتاب کودک و نوجوان با هم در ارتباط باشند، شرایط کار بهتر انجام می‌شود، اما متاسفانه ناشرانی که اهداف مشخصی داشته باشند، بسیار کم هستند و از طرف دیگر، نویسندگان نیز ناشران را به خوبی نمی‌شناسند تا بتوانند آثارشان را به آنها ارائه کنند.

در ادامه این نشست، فریدون گفت: انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان 20 سال قبل و با گردهمایی چند ناشر کودک پدید آمد تا بسترهایی را فراهم کند که ناشران از نظر کمی و کیفی راحت‌تر کتاب چاپ کنند.

وی افزود: انجمن ما امروز نمایشگاه کتاب را تحت پوشش خود دارد و اگر تشکل‌های نشر برگزاری چنین رویدادهایی را برعهده گیرند، کارها بهتر انجام می‌شوند.

سپس هاشمی شهرکی درباره انجمن تصویرگران اظهار کرد: انجمن تصویرگران در سال 81 فعالیت‌های خود را آغاز کرد. وظیفه ما سروسامان دادن به وضعیت تصویرگران کتاب و دیگر فعالان حوزه تصویرگری است. در حال حاضر، انجمن 530 نفر عضو دارد که بخش قابل توجهی از آن را تصویرگران حرفه‌ای تشکیل می‌دهند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

به ما بپیوندید: