بیدج در نشست سرای اهل قلم کودک و نوجوان:

داستان‌پردازی بخش از فرهنگ ملت عرب است

1393/02/13-11:53

یک نویسنده و مترجم گفت: داستان‌پردازی همیشه در فرهنگ مردم عرب زبان جایگاه مهمی داشته است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست «بزرگان ادبیات کودکان عرب» که با حضور «آذر رضایی»، «موسی بیدج» و «غلامرضا امامی» در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست ابتدا رضایی مترجم آثار کودک و نوجوان، درباره مجموعه کتاب «زندگی پیامبر(ص)» گفت: این مجموعه شامل 20 قصه به قلم «عبدالتواب یوسف» نویسنده مصری است. هر چند قلم زدن در مورد بزرگان دین آسان نیست، اما نویسندگان این مجموعه با استفاده از شخصیت‌های جانبی توانستند داستان‌های درخشانی خلق کنند که این مجموعه یکی از این نمونه‌هاست.

وی افزود: ویژگی مهم داستان‌های یوسف این است که او همان داستان‌هایی را روایت می‌کند که در همه داستان‌های تاریخی وجود دارد، اما زبان نو و خلاقیت سرشار او موجب شده که این داستان‌ها برای مخاطب جذاب باشد.

این مترجم با بیان اینکه ترجمه خوب باید به متن اصلی وفادار باشد، گفت: بسیاری از مترجمان اگر با نویسنده‌ای همسو نباشند، دیدگاه‌های خود را جانشین دیدگاه نویسنده می‌کنند، در حالی که من نهایت تلاشم را کردم که هیچ‌گونه اعمال نظری را در این مجموعه نکنم، اما جالب اینجاست که این بار با اعمال نظر ناشر مواجه شدم.

در ادامه، بیدج درباره ترجمه آثار «ذکریا تامر» نویسنده سوری اظهار کرد: تامر سواد دانشگاهی نداشت، اما نویسنده‌ای خلاق و انسان‌دوست بود. آثار او همواره دارای انتقادات اجتماعی سیاسی بود که با زبان طنز و در فضای سوررئال شکل می‌گرفت. در آثار او همه اشیا و موجودات سخن می‌گویند، در حالی که به شرایط جامعه معترض‌اند.

وی درباره این نویسنده توضیح داد: حس غافل‌گیری از دیگر ویژگی‌های تامر است. حکایت‌پردازی‌های او ما را به قلب داستان می‌برد. حاشیه‌پردازی نمی‌کند و زبان او برای مخاطب دشوار نیست.

بیدج افزود: «هزار و یکشب» ساخته ذهن مردم کشورهای عربی است. آنان با داستان‌پردازی خو گرفتهاند و این جزیی از فرهنگ آنان است. امروز با آنکه ساختار داستان غربی در کشورهای عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همچنان داستان‌پردازی رکن اصلی نوشته‌های نویسندگان عرب است.

همچنین امامی در این نشست گفت: تامر و یوسف 2 نویسنده بزرگ جهان عرب هستند. من بخت بلندی داشتم که با این 2 نویسنده آشنا شدم. ذکریا تامر اندیشه‌ای بسیار گسترده دارد. او فقط نویسنده کودک و نوجوان نیست و آثارش در همه زمینه‌ها درخشان است. یوسف نیز در میان نویسندگان مصری شناخته شده است و همه او را به عنوان نویسنده اسلامی می‌شناسند. او تنها قصه نمی‌گوید، بلکه تئوریسین مفاهیم اسلامی در داستان کودکان است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: