نشست «بررسی اندیشه‌های رهبری در حوزه فرهنگ» برگزار شد

1393/02/13-12:02

نشست «کارگروه تبین و تحقق اندیشه‌های راهبردی رهبری در حوزه فرهنگ مکتوب» با حضور «نجفعلی میرزایی» رئیس خانه کتاب، «محمد سرشار» نویسنده و «مسعود معینی‌پور» عصر جمعه 12 اردیبهشت در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، معینی‌پور با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری به عنوان چهره‌ای فرهنگی در حوزه کتاب و مسائل مربوط به نمایشگاه اظهار کرد: بحث تولید، توزیع و ممیزی همواره از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری بوده‌اند و ایشان تاکنون راهکارهای راهبردی فراوانی برای حل مسائل این حوزه ارائه داده‌اند.

سرشار نیز در این جلسه گفت: در این بحث 2 بخش کلی وجود دارد؛ بخش اول رهنمودهای مقام معظم رهبری و بخش دوم پاسخ به مطالبات ایشان است. پیش از هر چیز باید درباره نوع نگاه انقلاب اسلامی به رسانه‌ها صحبت کرد. کارکرد رسانه‌ها و رویکرد حکومت‌ها به آن سابقه طولانی دارد. آخرین نظریه که در آمریکا اعلام شد، مسأله مسئولیت اجتماعی بود. براساس این نظریه، آزادی مطبوعات بی قید و شرط نیست، اما نگاه رهبران جمهوری اسلامی یک پله از مسئولیت اجتماعی جلوتر است.

وی افزود: امام خمینی(ره) کارکرد تربیتی برای رسانه‌ها قائل شده‌اند. این کارکرد تا جایی اهمیت دارد که ایشان توصیه کردند هرگز از توابین در نشریات استفاده نشود.

در ادامه این نشست، میرزایی درباره موضوع ممیزی گفت: ممیز کسی نیست که مانع یا باعث چاپ کتاب شود. موضوع ممیزی فراتر از این است و باعث تاسف است که این روزها بحثی درباره بود و نبود ممیزی درگرفته است. بر اساس فرمایش‌های مقام معظم رهبری، موضوع ممیزی بدیهی است، اما باید با الگوهای متفاوتی انجام شود. مسأله اصلی اینجاست که از مطالبات مقام معظم رهبری مدل‌های مختلف‌های بررسی می‌شود و همین موضوع گاهی اختلافات بسیاری ایجاد کرده است.

میرزایی افزود: من بر این باورم که چنانچه در کشور ما صحبت‌هایی مبنی بر مدل‌های مختلف وجود داشته باشد، نباید منجر به درگیری‌های درون‌سیستمی شود. ممیزی قانون، مطالبه مقام معظم رهبری و حکم عقل است. از نظر شرعی، نشر اندیشه انحرافی حرام است و اختلاف آرا باید مورد بحث تخصصی قرار گیرد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

                     

به ما بپیوندید: