مدیریت فرهنگی باید توام با اراده ملی باشد

1393/02/13-12:13

رییس انجمن ناشران فرهنگی کتاب کودک و نوجوان بر این باور است که اگر همه نمایشگاه ها را به تشکل های صنفی و اتحادیه ها واگذار کنند، نتایج حاصله از آن صد در صد بهتر از وضعیت فعلی نمایشگاه کتاب تهران است.

عبد العظیم فریدون با حضور در نشست «تشکل های صنفی و نهادهای مدنی کتاب کودک و نوجوان» در سرای اهل قلم کودک و نوجوان با بیان این مطلب گفت: اگر قرار باشد دولت همه کارهای اجرایی را خود انجام دهد، به هیچ جایی نمی رسد.

وی تصریح کرد: انجمن ناشران از قدیمی ترین انجمن هاست که در هر دولتی به فراخور فضایی که به فعالیت های این چنینی داده می شد، عمل کرده است. زمانی این تشکل در بحث سیاست گذاری ها هم دخیل بود اما از دولت نهم و دهم این اختیارات کمتر شد و به حد فعالیتهای اجرایی تقلیل یافت. اگر نگاه ملی درفعالیت های فرهنگی لحاظ شود و به همین سبب مشارکت انجمن ها و اتحایه ها برای حل مسایل جدی گرفته شود، به طور قطع نشر ایران از رکود فعلی خلاص می شود.

در ادامه این نشست مجید راستی رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: ما به عنوان یک تشکل صنفی و فرهنگی وظیفه داریم کمک کنیم قوانین روشن، شفاف و یکسان اعمال شود و دفاع از حقوق صنفی اعضا که قریب به چهارصد نفر را شامل می شود، از وظایف اصلی ماست.

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تصریح کرد: انجمن نویسندگان در وهله اول یک نهاد مردمی غیر حزبی است و اگر تعریف دقیقی از انجمن داشته باشیم این کج فهمی رخ نمی دهد که منافع کسانی را در عمل زایل کند. هر تشکلی به سبب ارتباط عمیق تر با اعضا بهتر می تواند ضعف ها را ببیند و آنها را با مسئولانی همچون وزار ت فرهنگ در میان گذارد و در نهایت راهکار ارایه دهد اما در کشور ما روز ملی ادبیات کودک بدون هیچ همکاری با انجمن نویسندگان کودک از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شود.

وی تاکید کرد: باید هرکس در جایگاه خود عمل کند.این توجهات نشان می دهد که ما اهل احترام گذاشتن به خود در درجه اول و به دیگران در درجه بعدی هستیم. اگر امروز انجمن را نادیده می گیریم در آینده چیزهای دیگری را هم نادیده می گیریم که ماحصل آن به زیان فرهنگی است که ما ادعای پاسداشت آن راداریم. بخصوص که ما باور داریم که همکاری انجمنی مثل انجمن نویسندگان کودک در بحث سیاستگذاری ها نوعی حق است که نباید در جامعه از نویسندگان کودک و نوجوان سلب شود و اگر چنین شود در واقع دولت ضرر کرده نه ما.

علی هاشم شهرکی عضو انجمن تصویرگران جوان نیز گفت :اگر نگاه تخصصی با تشکل های تخصصی همراه باشد فعایت های فرهنگی شکل بهتری پیدا می کند و دیگر نیازی نخواهد بود که ما بعد از 20 سال بخواهیم از جایگاه و وظایفمان بگوییم. اما متاسفانه ما در عرصه فرهنگی هنوز در مرحله تمرین الفبا هستیم.

به ما بپیوندید: