پیشنهاد حداد عادل در دیدار با رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

کتاب‌های آموزش زبان‌فارسی به مردم جهان معرفی شود

1393/02/13-12:43

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دیدار با رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد کرد با هدف غنای بیشتر نمایشگاه کتاب در سال آینده، غرفه‌ای با نام «آموزش زبان‌فارسی» برای خارجی‌ها ایجاد شود.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صبح امروز 13 اردیبهشت، «غلامعلی حداد عادل» در دیدار با رییس این نمایشگاه افزود: اگر بتوان کتاب‌های آموزش زبان فارسی را که در طول تاریخ برای مردم کشورهایی که علاقه‌مند به مطالعه کتاب‌های فارسی کهن و تمدن ایران هستند، جمع‌آوری کرده و برای غیرفارسی‌زبانان تالیف کرد و در نمایشگاه سال آینده به نمایش گذاشت، قدم بلندی برای توسعه فرهنگ در کشورهای دیگر برداشته‌ایم.

وی گفت: در کشور روسیه بیش از 190 سال است که به طور مستمر کتاب‌های زبان فارسی در وزارت امور خارجه روسیه تدریس می‌شود و در کشورهای دیگر نیز علاقه‌مندان بسیاری به این موضوع وجود دارند.

حداد عادل افزود: بیش از 200 نوع دایره‌المعارف در ایران در حال تالیف است که پیشنهاد می‌دهم در سال آینده، سالنی را در نمایشگاه کتاب با عنوان دایره‌المعارف اختصاص دهید و کتاب‌های اطلس، موسوعه‌ها و دانش‌نامه‌های علوم عقلی و فقه را به نمایش بگذارید.

وی با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه کتاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یادم می‌آید اولین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با 600 عنوان کتاب در زیرزمین حسینیه ارشاد برپا شد که با توجه به جمعیت مردم آن زمان، نخستین اتفاق مهم فرهنگی بود که در کشور به وقوع پیوست و امروز که 70 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بیست و هفتم در معرض دید عموم است، نشان از پیشرفت فرهنگی کشور پس از پیروزی انقلاب دارد.

در ادامه این دیدار، صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس این دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره ویژگی‌های نمایشگاه سخن گفت.

لزوم توجه به اقتصاد فرهنگ در نمایشگاه

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران پس از بازدید با رییس نمایشگاه، در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: یکی از ابعادی که باید در این نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد فرهنگ است، زیرا فرهنگ بدون اعتنا به جنبه اقتصادی قوت نمی‌گیرد.

حداد عادل اظهار کرد: شعار امسال، یعنی «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» شعاری فراگیر برای ملت ایران است.

وی افزود: در این شعار مقام معظم رهبری، مفاهیم اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و روحیه جهادی هر کدام به صورت مستقل می‌تواند با گزینه‌های دیگر ارتباط و تقابل داشته باشد. اقتصاد بر فرهنگ تاثیر دارد و می‌توانیم آن را به صورت صفت و موصوف یا مضاف و مضاف‌الیه به کار ببریم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: من از بین تمام ترکیبات موجود، بر «اقتصاد فرهنگ» تاکید می‌کنم. نمایشگاه از این جهت می‌تواند مؤثر باشد و امیدوارم خون تازه‌ای در رگ‌های اقتصاد نشر جریان پیدا کند.

وی تأکید کرد حسن مدیریت نمایشگاه و ایجاد تسهیلات برای بازدیدکنندگان می‌تواند در افزایش توان اقتصادی ناشران مؤثر باشد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سپس از سالن‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: