کزازی در نشست تخصصی استان کرمانشاه تأکید کرد

آشنایی با کرمانشاه، لازمه شناخت ایران

1393/02/13-16:24

«میرجلال الدین کزازی» چهره شاخص ادبی گفت: اگر زمینه شکوفایی برای کرمانشاه فراهم شود، این استان ابرشهر ایران خواهد شد، زیرا اگر بخواهیم کشور ایران را به خوبی بشناسیم، باید در ابتدا با کرمانشاه آشنایی پیدا کنیم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست تخصصی استان‌شناسی با محوریت استان کرمانشاه با حضور «سیدعباس صالحی» رییس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «میرجلال‌الدین کزاری» چهره برجسته ادب فارسی و شاهنامه‌پژوه، «بهرام کلهرنیا» پیشکسوت گرافیک و محقق هنر و «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالن اصلی سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای نشست، کزازی با بیان اینکه کرمانشاه سرشار از ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی است، گفت: اهمیت استان کرمانشاه در زمینه فرهنگ تا جایی است که اگر بخواهیم فرهنگ ایران را به درستی بشناسیم، چاره‌ای جز شناخت کرمانشاه نداریم، اما متاسفانه این شهر حتی در ایران هم به درستی شناخته نشده است.

این شاهنامه‌پژوه با تأکید بر لزوم شکوفا شدن ظرفیت‌های استان کرمانشاه بیان کرد: اگر زمینه شکوفایی برای کرمانشاه فراهم شود، دیگر نیشابور را ابرشهر نخواهیم نامید، زیرا کرمانشاه ظرفیت‌های نهفته بسیاری دارد که حتی خراسان به عنوان خاستگاه زبان فارسی دری در درجه دوم قرار می‌گیرد.

در ادامه نشست، کلهر‌نیا پیشکسوت عرصه گرافیک ضمن اشاره به اینکه کرمانشاه تمدنی 8 هزارساله دارد، توضیح داد: کرمانشاه از زمان قدیم برای داشتن موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب، از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این شهر با نزدیک بودن به بین‌النهرین، زیستگاه اولین تمدن‌ها شناخته می‌شود.

این محقق هنر تاکید کرد: کرمانشاه میراث‌دار نخستین مدنیت دنیاست و اولین آیین‌های تاریخی مانند میتراییسم و یکتاپرستی در این ناحیه شکل گرفت و در سراسر ایران‌زمین گسترش یافت.

کلهرنیا درباره اهمیت بیستون و جایگاه این اثر تاریخی ارزشمند در رمزگشایی واژه‌ها عنوان کرد: بیستون به 3 زبان نگاشته شده است و در کل دنیا 2 سنگ نوشته این ویژگی را دارند که بیستون مهم‌ترین سنگ‌نوشته محسوب می‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش افزود: کرمانشاه نیازمند توجه بیشتری در زمینه فرهنگی است. گرافیک در سطح این استان بسیار ناهمگون و آشفته به نظر می‌رسد و حتی یک قسمت از این استان به لحاظ گرافیکی موزون و هماهنگ نیست. همچنین استان کرمانشاه از کمترین فضای سبز در تمامی شهرهای ایران برخوردار است که این نقص سطح شهر را از حضور رنگ‌های طبیعی محروم کرده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 10 تا 20 اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپاست.

 

به ما بپیوندید: