در نشست مجمع جهانی اهل بیت در سرای اهل قلم بین‌الملل بررسی شد

راهکارهایی برای گسترش گرانمایه‌ترین معارف بشری

1393/02/14-19:40

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشست «واکاوی گسترش آموزه‌های اهل بیت با رویکرد نشر مکتوب» گفت: ما به دنبال بهترین روش برای نشر گرانمایه‌ترین معارف و ارزشمندترین سرمایه‌های علمی بشریت هستیم.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست عصر امروز سرای اهل قلم بین‌الملل که با همکاری مجمع جهانی اهل بیت و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، آیت‌الله «محمدحسن اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «محمدرضا وصفی» مدیر کمیته ناشران بین‌الملل و «نجفعلی میرزایی» مدیر خانه کتاب سخنرانی کردند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند حتی به بخش کوچکی از گوهر ارزشمند آموزه‌های اهل بیت دست یابند.

آیت‌الله اختری «صحیفه سجادیه» را یکی از مصداق‌های آموزه‌های گرانبهای اهل بیت دانست و گفت: هر دعایی مدرسه‌ای از علم است، در حالی که هنوز با نگرش‌های علمی تحلیل نشده است.

وی ضمن قرائت آیه «و اکثرهم لایعقلون» بیان کرد: دنیا دنیای فقیری است و جامعه بشری در جهل به سر می‌برد. او رسالت جامعه اسلامی را اتحاد برای جهاد با جهل بشر اعلام کرد.

آیت‌الله اختری در پایان سخنانش مهم‌ترین خدمت مجمع جهانی اهل بیت را پژوهش و ترویج معارف ائمه اطهار(ع) به زبان‌های مختلف دانست.

مدیر کمیته ناشران بین‌الملل با بیان اینکه «ما نیازمند بازکاوی در زبان اهل بیت هستیم»، گفت: برای گسترش آموزه‌های دینی اهل بیت نیازمند به زبان بین‌المللی فارغ از در نظر گرفتن مخاطبان مسلمان یا غیرمسلمان هستیم.

وصفی از محورهایی یاد کرد که می‌توان آنها را مقوله‌های اصلی زبان اهل بیت دانست.

به اعتقاد وی، مقوله‌هایی از جمله دعاهای اهل بیت، فقه اهل بیت در خصوص حقوق بشر، حقوق حیوانات و حقوق محیط زیست، مهدویت، عصمت و زیارت‌نامه‌های اهل بیت از مقوله‌های مهم در ادبیات جهان‌شمول اهل بیت هستند.

وصفی در ادامه سخنانش با تاکید بر نقش شبکه‌های مجازی به عنوان بستری مناسب برای نشر آموزه‌های اهل بیت اظهار کرد: شبکه‌های مجازی به واسطه فضای تعاملی ارتباطی، کارکردهای مثبتی برای گسترش این آموزه‌ها ایفا می‌کنند.

وی گفت: این حوزه نیازمند کارشناسان مناسب در حوزه مجازی و اسلامی است.

سومین سخنران این نشست مدیر خانه کتاب بود. میرزایی با تأکید بر لزوم گسترش آموزه‌های اهل بیت، گفت: ما در دنیای امروز به سامانه جهانی دیجیتال معارف اهل بیت نیاز داریم، به طوری که هر شخصی می‌تواند در هر جای دنیا به مسائل فقهی خود پاسخ دهد.

مدیر خانه کتاب افزود: امروز در دنیا با انسدادهای مختلفی مواجهیم. بن‌بست‌های تمدنی و سبک‌های زندگی در دنیای امروز ناکارآمد شده‌اند.

میرزایی ادامه داد: نگاه به زندگی اهل بیت راهکار مناسبی برای بیرون آمدن از این بن‌بست است.

وی ضمن بیان اینکه بانک‌های اطلاعاتی می‌توانند زیر ساخت مناسبی برای اطلاع‌رسانی آموزه‌های اهل بیت باشند، گفت: متاسفانه ما امروز دچار کمبود این بانک‌های اطلاعاتی مجازی و کتاب‌شناسی اهل بیت هستیم.

آخرین نکته‌ای که میرزایی به آن اشاره کرد، لزوم جلوگیری از انتشار اسرار مکتب اهل بیت بود.

وی گفت: نشر تحقیقات ژئوپولیتیکی شیعه کار درستی نیست.

میرزایی در پایان سخنانش به عقلانیت و اخلاقی بودن معارف اهل بیت، به عنوان شاخصه‌های اصلی معرفی آنان در جهان اشاره کرد.

در این نشست از 2 کتاب مجمع جهانی اهل بیت رونمایی شد. نخستین کتابی است که در این نشست رونمایی شد «میراث فکری ما: تاریخ مصور حرمین شریفین» به قلم «علی موجانی» و «علی ارغون چینان» بود. علاوه بر این کتاب، مجموعه 46 جلدی «در مکتب اهل بیت» که تاکنون 41 جلد از آن چاپ شده است، رونمایی شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست

به ما بپیوندید: