با حضور علی اکبر ولایتی در غرفه انتشارات علمی فرهنگی

مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» رونمایی شد

1393/02/18-12:51

مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» نوشته دکتر «علی ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عصر چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه، با حضور وی در غرفه انتشارات علمی فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در مراسم رونمایی از این کتاب، «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «علی زارعی نجفدری» مدیر انتشارات علمی فرهنگی و «علیرضا برازش» مدیر عامل انتشارات امیرکبیر حضور داشتند.

در این جلسه، ولایتی ضمن تقدیر از انتشارات علمی فرهنگی برای انتشار این اثر گفت: پس از مطالعه و ملاحظه کتاب «تاریخ علم» نوشته «جورج سارتن» که یک بلژیکی مقیم آمریکاست، متوجه شدیم که در این کتاب نسبت به دانشمندان مسلمان و ایرانی کم‌لطفی بسیاری شده و سهمی که اندیشمندان مسلمان داشته‌اند، نادیده گرفته شده است.

وی افزود: آقای زارعی نجفدری مدیر انتشارات علمی فرهنگی پیشنهاد داد تا به نوعی این خلاء را جبران کنیم. بنابراین، در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران افرادی چون دکتر بلخاری، دکتر عباسپور و دوستان و همکاران دیگر بسیار تلاش کردند تا این کتاب آماده شود.

ولایتی در خاتمه تصریح کرد: این کتاب همه علم و حکمت در طول تاریخ اسلام نیست، بلکه فقط آن چیزی است که science نام دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که این 8 جلد در برابر آثار ادب، حکمت، فلسفه و طب در عالم اسلامی بسیار ناچیز است و می‌توان ده‌ها جلد درباره این موارد کتاب نوشت.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به دلیل انتشار مجموعه «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» گفت: در سال 86 طی یک بررسی کوتاه متوجه شدیم در اغلب کتاب‌هایی که در ارتباط با تاریخ علم و اندیشمندان مسلمان از سوی مستشرقان به انتشار می‌رسد، نسبت به اندیشمندان مسلمان کم‌لطفی شده است. بنابراین از دکتر ولایتی خواستیم تا بر چاپ چهارم «تاریخ علم» نوشته جورج سارتن مقدمه‌ای بنویسند و ایشان بزرگوارانه این کار را پذیرفتند.

زارعی نجفدری افزود: پس از آن، در یک بازه زمانی فشرده ایشان و تیم همراهشان مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» را نوشتند که از ماندگارترین مجموعه‌های این حوزه خواهد بود.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

به ما بپیوندید: