سخنگوی وزارت امور خارجه:

نمایشگاه کتاب، یکی از ظرفیت‌های مهم دیپلماسی عمومی است

1393/02/18-12:54

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از ظرفیت‌های مهم دیپلماسی عمومی در ایران است که بر فرهنگ کتابخوانی در کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

«مرضیه افخم» در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یک ظرفیت برای دیپلماسی عمومی کشور، همیشه مورد توجه بوده و خوشبختانه با دقت نظر برگزارکنندگان این رویداد در این دوره، نگاه جدید و خوبی در این حوزه اعمال شده است که اولین گام برای این نگاه نو، در نظر گرفتن مهمان ویژه بود.

وی انتخاب افغانستان به عنوان مهمان ویژه را روشی برای تحکیم دوستی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه دانست و گفت: انتخاب کشور دوست و همسایه‌مان افغانستان که مردمش نیز به زبان فارسی تکلم می‌کنند، انتخاب بسیار خوب و هوشمندانه‌ای بود.

به گفته افخم، فرهنگ یکی از ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی است و فرهنگ غنی و دیرینه ایران در این زمینه بسیار یاری‌رسان خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کتاب یکی از دیرینه‌ترین و مهم‌ترین عناصر فرهنگی در هر کشوری است، افزود: ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شناساندن فرهنگ غنی ایران در خارج از کشور کمک بسیاری می‌کند و تاثیر بسیاری نیز بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارد.

وی سپس به آمار بازدیدکنندگان از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره و ابراز کرد: هموطنان ما در کشور و به ویژه ساکنان تهران، استقبال بسیار زیادی از این رویداد بزرگ فرهنگی می‌کنند و جای خوشحالی است که حجم زیادی از این بازدیدکنندگان را جوانان تشکیل می‌دهند.

افخم ادامه داد: در کنار خرید کتاب، حضور در فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خود یک دیپلماسی فرهنگی داخلی است که می‌تواند بر فرهنگ کشور مؤثر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به همکاری این وزارتخانه با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما به سهم خودمان همکاری خوبی برای حضور انجمن‌های دوستی داشتیم که معرف دیپلماسی عمومی کشور ما و رویکرد مردم ایران به دوستی با دیگر کشورهاست و این انجمن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده‌اند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

به ما بپیوندید: