با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

رونمایی از چاپ دوم کتاب «خاطرات علی جنتی»

1393/02/18-15:45

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان مرکز اسناد انقلاب اسلامی و فعالان حوزه چاپ و نشر، از آثار مرکز انقلاب اسلامی رونمایی شد که چاپ دوم کتاب «خاطرات علی جنتی» یکی از این آثار بود.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه رونمایی از کتاب‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر ماست و ثبت رویدادهای آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

«علی جنتی» ادامه داد: این رویداد نیز همچون هر واقعه تاریخی دیگر، از سوی برخی از تاریخ‌نگاران دچار تحریف شده است که با کار علمی، باید مانع این تحریف‌ها شد.

وی با اشاره به تحریفی که در سخنان ائمه اطهار (ع) و پیامبران در طول تاریخ اتفاق افتاده است، گفت: وقتی سخنان این بزرگان مورد تحریف واقع شده، پس در مورد افراد و وقایع دیگر نیز این اتفاق ممکن است رخ دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت کسانی را که دل در گرو انقلاب دارند، ثبت تاریخ انقلاب اسلامی خواند و گفت: من به دلیل شرایط خانوادگی و زندگی در قم، توفیق آن را داشتم که از سال 1340 تا پایان دهه 60 خاطراتم را یادداشت کنم.

جنتی در توضیح خاطرات آن روزهای خود گفت: در زمان زندگی در قم از نزدیک شاهد سخنرانی‌های امام خمینی (ره)، دستگیری و آزاد شدن ایشان بودم. بعدها نیز در مناطق حساس خاورمیانه همچون لبنان، سوریه و فلسطین همراه با مبارزان ایرانی در صحنه حضور داشتم.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی، هم پیش از شروع جنگ تحمیلی و هم در حین جنگ، در خوزستان بودم و خاطرات روزهای جنگ را ثبت کردم، به خصوص حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین روزهای جنگ و واکنش ایشان به گزارش‌های پیشروی دشمن از جمله خاطراتی است که در این کتاب متذکر شده‌ام.

جنتی با تقدیر از مرکز اسناد انقلاب اسلامی که خاطرات بسیاری از بزرگان نسل اول انقلاب را دریافت، ثبت و چاپ کرده است، گفت: گنجینه عظیم این خاطرات یکی از بزرگ‌ترین پشتوانه‌های اسناد انقلاب اسلامی است و امیدوارم این مرکز فرصت را مغتنم بشمرد و خاطرات نسل اول انقلاب را ثبت و ضبط کنند.

معاون تاریخ شفاهی مرکز انقلاب اسلامی نیز در این نشست فعالیت‌های این مرکز را در 3 حوزه برشمرد و گفت: کارهای پژوهشی، مطالعات اسنادی و کارهای تاریخ شفاهی و ثبت خاطرات عمده مسئولیت این مرکز در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی است.

«مرتضی میردار» افزود: این مرکز در صدد است خاطرات نقش‌آفرینان انقلاب اسلامی را از دوره ملی شدن صنعت نفت تاکنون به رشته تحریر درآورد. همچنین این مرکز از ثبت خاطرات زندانیان سیاسی، جنبش‌های دانشجویی خارج از کشور، خاطرات یاران امام خمینی(ره) در نجف، حضور ایشان در نوفل لوشاتو و روزهای فعالیت دولت موقت انقلاب تا دولت فعلی غافل نشده است.

وی یکی از آفات تاریخ شفاهی را فاصله گرفتن زیاد از زمان وقوع اتفاقات دانست و گفت: تاکنون با مجموعه افر اد درگیر در انقلاب اسلامی از دوره ملی شدن صنعت نفت تا امروز 21 هزار ساعت گفت‌وگو تهیه شده که حاصل آن انتشار بیش از 60 عنوان کتاب خاطرات است.

«صفاء الدین تبرائیان» پژوهشگر حوزه تاریخ از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی تاریخ را «هویت یک ملت و راهبردی به سوی آینده» خواند و گفت: شناخت موشکافانه و آگاهانه شرح حال رجال و رویدادهای تاریخی موضوعی خطیر برای هر ملت است.

وی افزود: با گذشت بیش از 3 دهه از انقلاب اسلامی، شاهد پیشبرد پژوهش‌های تاریخی و دور از حب و بغض و متکی به شواهد مدقن هستیم.

در پایان این نشست، با حضور سخنرانان، «محمود برازش» مدیر کل دفتر چاپ و نشر و «علی شجاعی صائین» مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از 4 اثر مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عناوین «شورای نگهبان، تاریخچه و جایگاه»، «بسیج دانشجویی»، «انقلاب اسلامی و موج بیداری جدید» و چاپ دوم «خاطرات علی جنتی» رونمایی شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

به ما بپیوندید: