سفیر ارمنستان در نشست تخصصی خلیج فارس:

ارامنه نقش پر رنگی در رونق تجارت ایران داشتند

1393/02/18-15:46

سفیر ارمنستان در نشست «نقش ارامنه در تجارت بین المللی ایران در دوره صفویه» گفت: عده‌ای از ارامنه به دستور شاه عباس به ایران کوچ کردند و در رشد تجارت ایران نقش بسیار پررنگ و تاثیرگذاری داشتند.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، در نشست سالن خلیج فارس که عصر چهارشنبه 17 اردیبهشت با موضوع «نقش ارامنه در تجارت بین المللی ایران در دوره صفویه» برگزار شد، «گریگور آراکلیان» با بیان اینکه عصر صفوی نقطه عطفی در تاریخ ایران محسوب می شود، ادامه داد: عصر صفوی مرکز اروپا را تحت تاثیر خود قرار داد. در این عصر، شاه عباس صفوی از منطقه جلفا در ارمنستان تعداد زیادی از ارامنه را به کوچ اجباری در اصفهان برد تا آنها به تجارت در ایران رونق دهند.

سفیر ارمنستان ادامه داد: شهر جلفا که ویژه ارمنیان ساخته شده بود، پس از مدتی کوتاه، از نظر تجاری بسیار پررونق شد. ارامنه به تدریج با آب و خاک ایران انس گرفتند و تجارت ارمنیان تا خلیج فارس پیش رفت و دارای شهرت شد.

«خسرو خوانساری» مورخ و پژوهشگر میراث فرهنگی نیز در این نشست درباره تاریخ حضور انگلستان در خلیج فارس گفت: خلیج فارس در طول تاریخ برای موقعیت بسیار ویژه تجاری و طبیعی مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است. در اوایل قرن 17 که انگلستان هند را جزء توابع خود قرار داد، به خلیج فارس توجه خاص نشان داد و با قدرت گرفتن در هند، سعی کرد نفوذ خود را در منطقه بیشتر کند.

وی درباره نفوذ انگلستان در کشورهای اطراف خلیج فارس نیز گفت: انگلستان سیاست نفوذ به کشورهای اطراف خلیج فارس را پیش گرفت تا بتواند با کشورهای قدرتمند اروپایی متحد شود. انگلیس با اختلاف‌افکنی میان کشورهای مجاور خلیج فارس، به قدرت خود می‌افزود.

خوانساری درباره وضعیت حضور انگلستان در قرن 19 توضیح داد: در قرن 19 انگلستان رقیب‌های زیادی پیدا کرد. بنابراین انگلیس تصمیم گرفت با شیخ‌نشین‌های عرب متحد شود تا خود از مرز دریا محافظت کند و شیخ‌نشین‌ها خشکی را تحت محافظت قرار دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمد مسجد جامعی» استاد دانشگاه ادیان و مذاهب و سفیر سابق ایران در مغرب و واتیکان نیز در این نشست حضور داشت.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

به ما بپیوندید: