فاضل نظری در نشست نقد کتاب‌هایش:

غزل همیشه زنده بوده است

1393/02/19-23:31

«فاضل نظری» در نشست نقد کتاب‌های شعرش گفت: غزل هیچ‌گاه نمرده، بلکه همیشه زنده بوده و نفس کشیده و در شکل متعالی هم در زندگی مردم و هم در خلوت آنها حضور داشته است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این شاعر در نشست بررسی کتاب‌های «ضد» و سه‌گانه «اقلیت»، «گریه‌های امپراتور» و «آن‌ها» که در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد، گفت: شاید عده‌ای به غزل‌های تازه کم‌رغبت شده باشند یا شاید مردم کمتر به خواندن غزل تازه از زبان شاعران امروز علاقه‌مند باشند، اما باز هم غزل هنوز زنده است.

نظری با بیان این مطلب افزود: مردم در روزگار ما به شعر توجه ویژه‌ای دارند و این اتفاق در این روزگار با اقبال عمومی به غزل کاملاً مشهود است.

وی با تاکید بر اینکه حال و هوای کتاب «ضد» و «گریه‌های امپراتور» به یکدیگر بسیار شبیه است، گفت: من هم مثل همه مردم، روزهای خوب و کمتر خوب دارم. به نظرم، «گریه‌های امپراتور» حال و هوای عاشقانه‌تری دارد و شاید به همین دلیل در ذهن مردم و مخصوصاً جوانان ماندگارتر شده است.

این شاعر ادامه داد: بین یأس و غم فاصله‌ای وجود دارد و باید بین این 2 تفاوت قائل شد. علاوه بر اینکه غم معنای بدی ندارد، ما یک غم ازلی هم داریم که محصول جدایی ما از فردوس برین است. غم یک لحظه کاملاً انسانی است و شعر یک قالب هنری است که بیشتر متوسل به لحظات آدم‌هاست. بنابراین، این لحظات با غزل پیوند خورده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

به ما بپیوندید: