دینانی: کتاب، باید تفکر تزریق کند نه سرگرمی/ منصوری لاریجانی: «دینانی» در اندیشگی اندیشه می‌کند

1394/02/20-15:16

دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، استاد فلسفه اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «عقل و عشق در حریم عاشورا» ــ از مجموعه کتاب‌های برنامه «معرفت» ــ گفت: کتاب خوب، کتابی است که بتواند تفکری را به جامعه تزریق کند نه این که خواندن آن جنبه سرگرمی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی و بررسی کتاب «عقل و عشق در حریم عاشورا» از مجموعه کتاب‌های برنامه «معرفت» که از شبکه چهارم سیما با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی اجرا می‌شود پیش از ظهر امروز 20 اردیبهشت 1394 در تالار گفت‌وگوی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
دینانی در این نشست گفت: کتاب خوب، کتابی است که به خوانندگان خود تفکر تزریق کند نه این که خواندن آن تنها جنبه سرگرمی برای خوانندگان داشته باشد؛ زیرا گرفتاری دنیای امروز، سرگرمی است که باید این بند را گسست.
این استاد فلسفه اسلامی درباره نام این برنامه با عنوان «معرفت» گفت: از سابقه انتخاب این نام برای برنامه بی‌اطلاع هستم اما خوب می‌دانم که اسماء از آسمان می‌آیند و در کل، انتخاب نام «معرفت»، عنوان خوبی برای این کتاب است.

جهان بدون معرفت سرشار از ظلمت است
دینانی ادامه داد: درباره «معرفت» باید با معرفت سخن گفت. به عبارتی، اگر کسی می‌خواهد درباره معرفت سخن بگوید باید اهل معرفت باشد. اگر معرفت و شناخت در عالم هستی نباشد، با جهانی سرشار از ظلمت، ابهام و تاریکی مواجه هستیم. باید بگویم هیچ حرکتی در جهان بدون معرفت انجام نمی‌گیرد.
دینانی در بخش دیگری از سخنانش به ارتباط بین عقلانیت و معرفت پرداخت و افزود: معرفت، ثمره عقل است و عقل همواره فعال است و عقل فعال، معرفت را می‌زاید. معرفت در زبان فارسی به معنای شناخت است که همین شناخت از معرفت حاصل می‌شود. برایتان مثالی می‌زنم: حیوان امروز با حیوان 10 هزار سال پیش هیچ تفاوتی نکرده است اما انسان، هر روز در مقابل تغییرات گسترده است و علم با سرعت در حال پیشرفت است.
وی توضیح داد: پیشرفت علم شتابناک است اما معرفت معنوی و الهی اگر پس‌رفت نکرده باشد پیشرفتی نکرده است. اطلاعات علم نباید معنویت و خلوت درون انسان را از او بگیرد.
این استاد فلسفه اسلامی در ادامه این نشست به فاصله عقل غربی و عقل شرقی اشاره کرد و گفت: عقل غربی، عقل سودانگاری است اما ما کمتر درگیر این نوع عقلانیت هستیم و بیشتر به علم معنویت توجه داریم. البته باید بگویم عقل غربی و شرقی باید در تناسب هم حرکت کنند و در وجود انسان‌ها در تعادل باشد.

وی درباره مجلد نخست برنامه معرفت با عنوان «عقل و عشق در حریم عاشورا» گفت: برنامه معرفت در دوره نخست و در 10 برنامه به بررسی واقعه عاشورا پرداخت و ضبط شد و قراری برای ادامه این برنامه نبود. درباره کتاب «عقل و عشق در حریم عاشورا» که حاصل این 10 برنامه است باید بگویم، عاشورا، واقعه‌ای است که بر اساس عشق عقلانی بنیان گذاشته شده و اتقاق افتاده است. توجه داشته باشد که عشق، عقل نیست و عقل نیز عشق نیست. عقل بازاری و سودانگار خالی از عشق است اما عقل، باطنی دارد که عین عشق است. عشق بدون درایت عقل به کجا می‌رسد؟ در حد یک غریزه حیوانی تنزل پیدا می‌کند.
کتابی در خط تولید کتاب ـ رسانه 
دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، مجری و کارشناس برنامه «معرفت» به عنوان دیگر سخنران این نشست درباره سابقه اجرای این برنامه اظهار کرد: جایگاه این برنامه که در بین مردم به وجود 

منصوری لاریجانی درباره نشر کتاب «عقل و عشق در حریم عاشورا» گفت: این کتاب مجلد نخست از این برنامه است که پیش از چاپ مورد بازبینی قرار گرفت و موارد مغفول مانده در مباحث اصلاح شد.
مهدی فضائلی ــ مدیر عامل انتشارات سروش ــ نیز در مراسم رونمایی از «عقل و عشق در حریم عاشورا» گفت: در سال‌ جاری چهار عنوان دیگر از کتاب‌های برنامه «معرفت» به مرحله چاپ می‌رسد. بیست برنامه دیگر نیز باقی مانده است که البته به دلیل پخش این برنامه‌ها، مجموعه از بیست عنوان تجاوز می‌کند.
وی برنامه «معرفت» را از جمله برنامه‌های مطلوب رسانه ملی عنوان کرد و افزود: بازنشر این برنامه در قالب کتاب باعث مراجعه دیگر استقبال‌کنندگان از این کتاب می‌شود و این برنامه و برنامه‌های دیگر در خط تولید کتاب ـ رسانه قرار می‌گیرد.
«عقل و عشق در حریم عاشورا» مجلد نخست از مجموعه «معرفت» از انتشارات سروش است که در پنجمین روز از برپایی بیست‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. این نمایشگاه تا 26 اردیبهشت 1394 در محل مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

به ما بپیوندید: