کتاب «مرا پیدا کن» نقد و بررسی شد

انگیزه انتشار کتاب، پیدا کردن پسر گمشده

1403/02/20-10:52

مژگان بیتانه، راوی کتاب «مرا پیدا کن» درباره علت انتشار روایت زندگی‌اش گفت: «این داستان را منتشر کردم تا اگر پسرم دسترسی به من ندارد بتواند با جستجو در فضای مجازی مرا پیدا کند.»

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «مرا پیدا کن» با حضور معصومه رامهرمزی، نویسنده کتاب و مژگان بیتانه، راوی کتاب، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن گوشه نقد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، معصومه رامهرمزی با تاکید بر این نکته که شیوه مستندنگاری بر پایه گفت‌وگو شکل می‌گیرد گفت: گفت‌وگو چیزی شبیه عشق است. گفت‌وگو حتی با کسی که مخالف ما هم هست خوب است زیرا ما را به یک چالش جدید می‌رساند و محکم می‌کند. زمانی که ما با کسی که هم‌فکر نیستیم گفت‌وگو می‌کنیم اندیشه ما به چالش کشیده می‌شود.

او افزود: پایه داستان‌نویسی مستندنگاری، گفت‌وگو، شناخت مردم، موقعیت‌ها و فضاهاست. جهان مدرن جهانی دیالکتیک است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی بر زندگی ما سوار است. آنقدر که ما در خدمت تلفن همراه هستیم در خدمت زندگی خود نیستیم. همه چیز ما را به سمت و سوی رسانه‌ها و توسعه اطلاعات می‌برد.

نویسنده کتاب مرا پیدا کن در مورد داستان این کتاب گفت: روایت این کتاب براساس زندگی واقعی مژگان بیتانه  است و با ازدواج او و همسرش که دو دانشجوی روان‌شناسی هستند شروع می‌شود. پسر علاوه بر دانشگاه در حوزه نیز تحصیل کرده و در سطح ۴ حوزه علمیه است. این ازدواج یک ازدواج اعتقادی است که در عین‌حال فاصله اقتصادی و اجتماعی میان دو زوج وجود دارد. آن دو پس از ازدواج در کنار چالش‌هایی که دارند به زندگی ادامه داده و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته روانشناسی می‌گیرند، سپس برای ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا به کشور هندوستان می‌روند. در این کشور پسر تغییر مذهب داده و از تفکر شیعه به اهل سنت می‌پیوندد. بعد از مدتی آنها برای کار به دانشگاهی در مالزی می‌روند و او در آنجا وهابی می‌شود و اختلافات شدید اعتقادی بین زوج بیشتر شده و منجر به طلاق می-شود. پدر حضانت پسر ۶ سال و نیمه را برعهده گرفته و  بعد از مدتی ناپدید می شوند و زن سال‌هاست که به دنبال پسر است. در حقیقت این کتاب تلاش راوی داستان یعنی مژگان بیتانه برای پیدا کردن محمدابراهیم فرزند پسر خود است.

معصومه رامهرمزی با تاکید براین نکته که کتاب تغییر را نشان می‌دهد گفت: روایت مرا پیدا کن تغییر کسی را نشان می‌دهد که از ایران بیرون می‌رود و با مظاهر فکری دیگری روبرو می‌شود. روایت این چالش را ایجاد می‌کند که ما با تغییرات چگونه مواجه شویم و در برابر تغییرات چطور خانواده‌ها را حفظ کنیم. گاه تغییرات آنچنان زیاد می‌شود که دیگر امکان حفظ زندگی وجود ندارد.

رامهرمزی درباره اهداف انتشار این کتاب گفت: اول آنکه مادر، با انتشار این کتاب بتواند ردپای پسر خود را بیابد و دوم آنکه روایت زندگی دکتر بتانه شبیه زندگی افراد دیگری است که هنوز راهکاری برای مشکل خود نیافته‌اند و شاید انتشار این کتاب کمک کند تا آنها نیز بتوانند با بیان مشکلات خود و یافتن راهکارهای جدید این معضل را حل کنند. پس از انتشار این کتاب بیش از ده زن و مرد تماس گرفتند که داستان زندگی مشابهی داشتند و در زندگی‌شان چالش حفظ فرزند توسط پدر یا مادر وجود دارد.

او تصریح کرد: موضوع تغییر بسیار مهم است. باید به آن فکر کنیم و ببینیم چطور می‌توان به لحاظ اعتقادی و سبک زندگی انسان‌هایی باشیم که تغییرات الزامی و ضروری را بپذیریم اما یک‌باره از بن‌مایه فرو نریزیم و اگر احیانا چنین تغییراتی ایجاد شد چطور می‌توانیم زندگی را حفظ و کمک کنیم تا آن فرد زمین نخورد. این کتاب، تربیتی و خانوادگی است که بدون روتوش، مسائل بین یک زوج را کاملا مورد تحلیل قرار داده است و برای جوانانی که قصد ازدواج دارند می‌تواند چراغ راه روشنی باشد. لازم است که این کتاب در طرح درس حوزه علمیه قرار بگیرد تا برای چنین اتفاقاتی پیش از وقوع چاره‌اندیشی شود. ‌ما سعی کردیم علاوه بر ویژگی‌های مستندنگاری، ویژگی‌های تخصصی ادبی را نیز داشته باشد و در عین صداقت و صراحت، کار ادبی در کتاب اتفاق بیفتد. 

در ادامه نشست، مژگان بیتانه در پاسخ به این سوال که چگونه توانستید جزئیات زندگی را بگویید گفت: آنچه که شما به‌عنوان جزئیات می‌دانید اصلی‌های زندگی بوده و من همه زندگیم را نگفتم. شجاعت بسیاری می‌خواهد که کسی بتواند تمام جزئیات زندگی‌اش را بگوید. با این حال اگر در زندگی با شجاعت و هوشیاری و نه از روی غم، خشم، تحقیر یا تنهایی تصمیم بگیرید و در تمام مراحل زندگی حواستان به همه ابعاد زندگی باشد شما طوری تصمیم گیری خواهید کرد که بعدا شجاعت روایت خاطرات را خواهید داشت.

او که اکنون خود یک روان شناس است توضیح داد: اگر طوری زندگی کنید که بگویید در آن لحظه بهترین تصمیم را گرفته‌ام بعدها با شجاعت از آن صحبت خواهید کرد.

بیتانه در مورد علت بیان و انتشار روایت زندگی اش گفت: این داستان را منتشر کردم تا اگر پسرم دسترسی به من ندارد بتواند با جست‌وجو در فضای مجازی مرا پیدا کند. او اکنون مرا اینگونه می‌شناسد که توان سختی را ندارم و مسلمان نیستم. کسی باید برای محمدابراهیم داستان زندگی مادرش را روایت کند و چه کسی بهتر از خود مادر. بنابراین یکی از کارکردهای اصلی این کتاب پیدا کردن محمدابراهیم و رساندن پیامم به اوست.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: