در حاشیه رونمایی «روایت گمشده» در نمایشگاه کتاب مطرح شد

سیاست‌مداری که اهل کتاب نباشد در سیاست هم لنگ می‌زند

2022-05-20 20:37

‌مراسم رونمایی کتاب «روایت گمشده» اثر حسین جابری انصاری در غرفه موسسه انتشارات ایران و سرای ناشرین نمایشگاه کتاب برگزار شد. این کتاب شامل خاطرات فاروغ الشرع وزیر خارجه پیشین سوریه است. 

‌به گزارش ستادخبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌‍المللی کتاب تهران، حسین جابری انصاری سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ایران در خصوص لزوم برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: من در هر دوره از نمایشگاه دو، سه بار به مدت نصف روز در نمایشگاه حضور داشته و مفصل از آن بازدید می‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از شرایط کرونا همه عادت به حضور در تجمعات داشتیم، در طی این یکی دو سال برخی موسسات تجاری هم وارد فضای مجازی شدند. این اتفاق در آینده باعث افت جمعیت خواهد شد. می‌توان به این نتیجه رسید که مردم روش مجازی را آموخته‌اند و از این به بعد شاهد کاهش جمعیت افراد خواهیم بود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران ضمن ا‌شاره به موانع خرید کتاب گفت: از عوامل تاثیرگذار بر قدرت خرید مردم موج تورمی این مدت است. هرچقدر طبقه متوسط ما ضعیف‌تر شود و قدرت خرید آن پایین بیاید بطور طبیعی خرید کالاهای فرهنگی و کتاب هم کاهش پیدا می‌کند. اگر همین تورم در آینده ادامه پیدا کند سال‌های آینده با وضعیت بدتری مواجه هستیم. کتاب جزیره جداگانه نیست.

وی تصریح کرد: اقتصاد کتاب جزیی از اقتصاد ملی و تابع قوانین اقتصاد هست. شاید بتوان با راه‌حل‌های آسپرین گونه شدت درد را کاهش داد، اما اصل سامان دادن بازار کتاب در گرو اقتصاد ملی سامان پیدا کند و در ریل خود قرار گیرد. در این صورت اقتصاد کتاب در راستای اقتصاد ملی بهبود می‌یابد. باید به فکر سامان اقتصاد ملی بود. 

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که به عنوان خبرنگار تا چه حد دغدغه فرهنگ دارید، گفت: اینکه من سیاست‌مدار هستم یا نه باید بررسی شود، اما من قبل از اینکه کار سیاسی کنم ممزوج با کتاب و فرهنگ بودم. در چند دهه گذشته هیچ مجله جدی و رسمی در ایران نبود که من خواننده ثابت آن نباشم، از اولین دوره نمایشگاه بعد از انقلاب که در موزه هنرهای معاصر برگزار شد تا سال‌های اخیر همیشه چند روزی در نمایشگاه حضور داشتم. در خارج از کشور هم اگر نمایشگاه کتابی می‌دیدیم حتما از آن بازدید می‌کردم. 

وی خاطرنشان کرد: سیاستمدار در خلا زندگی نمی‌کند و نیازهایی دارد. بخش زیادی از دغدغه های یک سیاستمدار با اجزای فرهنگ گره خورده. ارتباط با دنیای خارج بدون ارتباط با کتاب رخ نمی‌دهد. اگر سیاست‌مداری دیدید که اهل کتاب و فرهنگ نبود در سیاست خودش هم می‌لنگد. بدون فکر کردن به فرهنگ و مطالعه از ایران و جهان به شناخت رسید. این موارد مجموعه‌های به هم پیوسته هستند.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

Join Us: