روایت زندگی یک زن مبارز خانه‌دار در نمایشگاه کتاب

2024-05-15 19:42

نویسنده کتاب «خانه‌دار مبارز» گفت: این کتاب روایت زندگی خانم خانه‌داری است که مبارزات خود را از قیام و راهپیمایی زنان در سال ۱۳۵۶ در مشهد آغاز کرده و در کنار بچه‌داری، خانه‌شان با همکاری همسرش مرکز بسیاری از فعالیت‌های مخفیانه سیاسی در قبل پیروزی انقلاب بوده و اقداماتی که در جهاد سازندگی پس از انقلاب کرده است‌.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سرای ادبیات (جوایز کتاب‌محور)، در هشتمین روز از نمایشگاه، مورخ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ میزبان مرضیه ذاکری، نویسنده کتاب خانه‌دار مبارز بود.

 ذاکری نویسنده کتاب خانه‌دار مبارز، با مرور تاریخ قیام زنان قبل از انقلاب گفت: راهپیمایی ۱۷ دی‌ماه سال ۱۳۵۶ از مهمترین وقایع تاریخ معاصر و اولین راهپیمایی زنان در ایران است. جمعی از زنان با در دست داشتن بنری به این عنوان که «ما زنان مسلمان خراسان، آزادی خواهران در بند را خواهانیم»، در سالروز کشف حجاب رضاخانی با هدف آزادی زنان در بند زندان رژیم پهلوی راهپیمایی کردند. در حین راهپیمایی عده‌ای از زنان دستگیر و زندانی شدند که یکی از آنان خانم سیده‌اقدس حسینیان، راوی کتاب خانه‌دار مبارز است. 

ذاکری در ادامه با اشاره به اینکه کتاب «خانه‌دار مبارز»  براساس پژوهش از کتاب «روز آزادی زن» از انتشارات راه یار که درباره قیام زنان در مشهد نوشته ‌شده است، گفت: خانم حسینیان، راوی کتاب «خانه‌دار مبارز» یکی از زنان در واقعه قیام زنان در مشهد است که در کتاب خود از زمان ازدواج‌ با همسرش، جواد شریفیان آغاز می‌شود و در واقع این ازدواج نقطه ورود ایشان به مبارزات سیاسی است. کتاب سپس چالش‌های مبارزاتی و انقلابی ایشان قبل از انقلاب و فعالیت‌های ایشان در جهاد سازندگی پس از انقلاب را روایت می‌کند. 

ذاکری در ادامه با اشاره به تفاوت‌های داستان و تاریخ‌شفاهی گفت: تاریخ‌شفاهی با داستان متفاوت است اما خط قرمز ما در تاریخ‌شفاهی، تخیل است و نویسنده حق اضافه‌کردن مطلبی دیگر به روایت را ندارد و در این کتاب چیزی فراتر از واقعیت خاطرات ایشان نوشته نشده است.

وی در پایان درباره روند انتخاب عنوان کتاب گفت: خانم حسینیان در ساختار اجتماعی یک زن خانه‌دار است و شاغل نیست؛ اما آن زن خانه‌داری که فقط به بچه‌داری و همسرداری بپردازد، نیز نیست. خانه خانم حسینیان مرکز بسیاری از فعالیت‌های مخفیانه سیاسی با پشتیبانی ایشان و فراهم آوردن امنیت از طرف ایشان برای ورود و خروج افراد بوده‌ است و در نهایت انتخاب عنوان کتاب با دو وجه «خانه‌دار بودن» و « مبارز بودن» ایشان انجام شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

Join Us: