انتشارات جمکران با ۸۰ اثر جدید در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد

2024-05-15 19:45

جواد شیخی گفت: انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم حضور دارد که از این تعداد ۸۰ عنوان چاپ‌اولی است. 

‌محمدجواد شیخی مسئول روابط عمومی انتشارات جمکران در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: انتشارات کتاب جمکران با برپایی دو غرفه در بخش کودک و نوجوان و ناشران عمومی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۸۰ اثر چاپ‌اولی و ۵۰۰ اثر با موضوعات مختلف از جمله مهدویت، عمومی، انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری، پژوهشی، داستانی و در رده‌های سنی کودک تا بزرگسال شرکت کرده است.

وی با بیان اینکه آثاری که به چاپ می‌رسد حاصل زحمات چهار مرکز وابسته به انتشارات جمکران است، افزود: اولین مرکز «پژوهش» است که در زمینه مهدویت، معارفی، عمومی و اهل‌ بیت علیهم‌السلام کارهای تحقیقی و پژوهشی انجام می‌دهد. مرکز دوم به نام «ادبیات داستانی» است که در زمینه رمان و داستان فعالیت دارد. مرکز سوم «ادبیات پایداری» است که از مراکز تازه تاسیس انتشارات جمکران محسوب می‌شود و اعضای آن در زمینه تولید آثار با محتوای ادبیات پایداری مشغول به فعالیت هستند. مرکز چهارم «کودک و نوجوان» است که به‌عنوان یکی از مراکز پرکار انتشارات جمکران به حساب می‌آید که در چند سال اخیر توانسته‌ است کتاب‌های بسیار خوبی در حوزه کودک و نوجوان با محوریت مهدویت تولید کند.

وی ادامه داد: از بین آثار تازه انتشار یافته در حوزه کودک و نوجوان می‌توان به مجموعه ۱۰ جلدی به نام «انتظار» اشاره کرد که یک مجموعه جذاب برای آشنایی کودکان با مفاهیم انتظار و مهدویت به حساب می‌آید، همچنین یک مجموعه ۶ جلدی به نام «بامزه‌ها» شامل مجموعه‌ای آموزنده با موضوع خداشناسی است که انتشارات جمکران در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم عرضه کرده است. 

شیخی با بیان اینکه بیش از ۷۰ اثر از نمایشگاه کتاب سال قبل تا به امسال با موضوعات مختلف و در رده‌های سنی کودک تا بزرگسال از کتاب جمکران منتشر شده است، تصریح کرد: تازه‌های نشر انتشارت جمکران در گروه سنی بزرگسالان با محوریت ادبیات پایداری شامل دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، ادبیات داستانی شامل رمان و مجموعه داستان، مهدوی، معارفی و عمومی در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شده است. 

وی به برخی از برنامه‌های فرهنگی انتشارات جمکران در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: رونمایی آثار جدید با موضوع مهدویت، نشست‌های نقد و بررسی و جشن امضای کتاب با حضور نویسندگان و دوستداران کتاب در غرفه انتشارات جمکران از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده انتشارات جمکران در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. انتشارات جمکران در بخش ناشران عمومی در سالن شبستان مصلی امام خمینی(ره) راهرو ۲۶ غرفه ۶۷۳ و در بخش کودک و نوجوان در سالن شمالی راهرو ۱و۲ غرفه ۱۱۶ واقع شده است.

وی با اشاره به عرضه کتاب‌های شاخص انتشارات جمکران در نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم، گفت: «اتوبوس فیروزه‌ای» نام اثر جدیدی با محوریت مسجد مقدس جمکران است که به صورت یک مجموعه داستانی به سرپرستی حمید بابایی است که حال و هوای افرادی که به صورت گروهی به مسجد جمکران سفر کرده‌اند را روایت می‌کند و در دل قصه به موضوعاتی چون مهدویت و مسجد جمکران پرداخته می‌شود. 

وی ادامه داد: «شش ماه پایانی» نیز عنوان کتاب شاخص تازه انتشار‌یافته نشر جمکران است که درباره حوادث ۶ ماهه پیش از ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام اطلاعاتی را به خوانندگان می‌دهد که ۶ ماه قبل از ظهور حضرت قائم(ع) چه اتفاقاتی در جهان می‌افتد. 

شیخی با بیان اینکه یکی دیگر از آثار شاخص انتشارات جمکران، کتاب پژوهشی جذاب به نام «عصر غیبت عصر قیام یا سکوت» که در نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم عرضه شده است، تصریح کرد: نویسنده با بررسی فقهی قیام در عصر غیبت به برخی از شبهات در زمینه قیام امام زمان(عج) پاسخ داده است. 

وی با اشاره به شبهه‌ای که درباره تاریخچه پیدایش و ساخت مسجد مقدس جمکران مطرح شده و در کتاب نجم ثاقب به آن پاسخ داده شده است، گفت: «نَجم ثاقب» در احوال امام غایب(ع) کتابی به زبان فارسی، درباره امام مهدی(عج) که به قلم میرزاحسین نوری‌متولد (۱۲۵۴-۱۳۲۰ق)، از محدثان شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری نوشته شده است. این کتاب به احوال شخصی و اثبات و حقانیت امام دوازدهم، حکایت ملاقات‌کنندگان و وظایف شیعیان نسبت به او در دوران غیبت می‌پردازد. 

وی به برخی از جدیدترین آثار عرضه شده در حوزه ادبیات پایداری رده سنی بزرگسالان اشاره کرد و افزود: آثاری همچون «حماسه‌خوان خمینی» خاطرات حاج‌صادق آهنگران از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، «درخت تنها» روایتی از حضور حاج‌حسین برزگر در جبهه و تفحص شهدا، «سید لری» زندگی‌نامه دو شهید دفاع مقدس پدر و پسر، «ملاقات در جزیره» روایتی داستانی از زندگی شهید مصطفی یوسفی، «ملکه یمن» داستانی اززمانه اصحاب اخدود، «مهمان کارون» قصه پدری که به دنبال پسرش به مناطق جنگی می‌رود، «خواب‌های زنگ‌دار» زندگی‌نامه و خاطرات شهید حاج اکبر شیرازی، «مرمرهای سرخ» مجموعه داستانی با محوریت شهدای مظلوم شاهچراغ(ع) و شهدای اغتشاشات از جمله عناوین جدید در زمینه ادبیات پایداری رده سنی بزرگسالان است. 

مسئول روابط عمومی انتشارات جمکران درباره جدیدترین آثار منتشر شده با محوریت ادبیات داستانی و رمان در رده سنی بزرگسالان، خاطرنشان کرد: «تویی که عاشق‌ترینی» داستان زندگی امام حسین(ع) از بدو تولد تا لحظه شهادت، «داستان مردتنها» سرگذشت پیرمردی تنها که متولی امام زاده است، «چشمه‌ای در کویر» شامل صد خاطره، روایت گذرا و گویا از زندگی علامه محمدتقی مصباح یزدی، «عاشق‌ها نمی‌میرند» روایتی داستانی از حنظله غسیل الملائکه، «معلم انگلیسی» رمانی پرکشش از روزگار قحطی بزرگ در ایران، از جمله تازه‌های نشر انتشارات جمکران در این دوره از نمایشگاه کتاب است. 

شیخی در پایان یک اثر جدید پژوهشی با محوریت مسجد مقدس جمکران  را معرفی کرد که قرار است سال آینده در نمایشگاه کتاب عرضه شود، اظهار داشت: کتاب شاخص دیگری که قرار است سال آینده در نمایشگاه سی‌وششم از سوی انتشارات مسجد مقدس جمکران در چهار جلد چاپ و منتشر شود نامش «تاریخ‌شفاهی مسجد مقدس جمکران» است که یک کتاب جامع درباره مهدویت شامل کرامات، نظریات علمای مختلف شیعی، پاسخ به شبهات گوناگون، احادیث و روایات است. این اثر یک کار پژوهشی سنگین و گروهی را می‌طلبد که جمع‌آوری و تحقیقات آن در حال انجام است و امیدوار هستیم تا سال آینده چاپ و در نمایشگاه کتاب سی و ششم عرضه شود. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

Join Us: