سفیر مکزیک در حاشیه بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد:

ایران و مکزیک اشتراک‌های فرهنگی بسیاری دارند

2024-05-15 19:52

سفیر مکزیک در ایران در حاشیه بازدیدش از سی‌وپنجمین نمایشگاه  بین المللی کتاب تهران گفت: باوجود بعد مسافت میان ایران و مکزیک، این دو کشور اشتراک‌های فرهنگی بسیاری دارند.

گیرمو پوئنته اردوریکا، سفیر مکزیک در ایران، به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما به دنبال یافتن شباهت‌های فرهنگی با ایران، در مکان‌ها و نمایشگاه‌های متفاوت بسیاری حاضر شدیم و با وجود بعد مسافت، شباهت‌های فرهنگی بسیاری میان ایران و مکزیک پیدا کردیم.  

او با اشاره به نشست «هنر بصری» که امروز، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، در سرای ملل نمایشگاه برگزار شد، افزود: یکی از اشتراکات فرهنگی ایران و مکزیک را می‌توان در آثار هنری این دو کشور دید. ما در نشست «هنر بصری» درباره تاثیرات نقاشی‌های دیواری مکزیک در ایران و شباهت‌هایی که در زمینه هویت بصری و نقاشی میان این دو فرهنگ وجود دارد، صحبت کردیم.

سفیر مکزیک با تاکید بر اینکه هنر نقاشی دیواری از انقلاب مکزیک آغاز و سبب شده که آثار بسیار زیبایی را در قرن بیستم شاهد باشند، گفت: انقلاب مکزیک اولین انقلاب اجتماعی و مردمی در کل دنیاست که از دل آن هنر نقاشی دیواری بیرون آمده و پس از آن وارد ایران شده است.

اردوریکا به یکی از پروژه‌های فرهنگی در سفارت مکزیک در ایران اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر و در ادامه فعالیت‌های فرهنگی‌مان، پروژه کارگاه عروسک‌سازی را شروع کردیم که کار هنرمندان ایرانی است. ما در این کارگاه برای هنرمندان خانم ایرانی از تاریخ و سنت مکزیک می‌گوییم و آنها متناسب با خلاقیت و فرهنگ ایرانی دست به خلق عروسک‌ها می‌زنند و درنهایت می‌خواهیم به تولید مشترکی که حاصل دستان و خلاقیت ایرانی و فرهنگ مکزیکی است، دست یابیم.  

سفیر مکزیک به حضور  صنعت نشر این کشور در سی‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و ادامه داد: جوانان ایرانی همیشه علاقه خاصی به یادگیری زبان و آشنایی با فرهنگ مکزیک داشته‌اند و حضور در نمایشگاه برای ما این موقعیت را فراهم می‌سازد تا به معرفی زبان اسپانیایی بپردازیم و بتوانیم دیگران را با فرهنگ مکزیک آشنا کنیم. ما امیدوارم که بتوانیم بهره قابل توجهی از این موقعیت فراهم شده ببریم.

اردوریکا از برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکر کرد که بار دیگر فرصت حضور غرفه مکزیک را فراهم کردند و آرزو کرد این تعاملات فرهنگی بیش از پیش میان کشورها صورت بگیرد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

Join Us: