کارآفرین برتر کشور در سال 93:

موسسات نشر باید روی محصولات جدید تمرکز کنند

1394/02/20-12:47

مهرداد عالیپور، کارآفرین برتر کشور در سال 93 گفت: موسسات نشر باید روی موضوع محصول جدید تمرکز کنند چراکه در آینده نبود محصول جدید میتواندباعث تعطیلی یک سازمان شود

به گزارش ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران،  نشست«شمهای از مدیریت نشر کتاب» با حضور محمدرضاسالکی، مدیر مسئول انتشارات کانون گسترش علوم، مهرداد عالیپور، عضو کمیسیون حل اختلافات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مهدی امیرجعفری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و شهداد شعبانی، عضو هیات موسس انجمن ناشران دانشگاهی ، عصر   شنبه 19 اردیبهشت در تالار گفتگوبرگزار شد.

سالکی که مدیریت این نشست را برعهده داشت در ابتدا اظهار کرد:  مدیریت نشر نوین در اوضاع اقتصادی فعلی یک چالش بزرگ است چراکه هر ناشریدوست دارد که بهترین ناشر بخش خود باشد، اما این امر، نیاز به یک سری اصول و برنامهریزی دارد که در حال حاضر این برنامه‌ریزی‌ها مشاهده نمی‌شود.
وی ادامه داد:  بهترین راه برای رسیدن به رتبه ممتاز داشتن یک استراتژی قوی و مشخص است زیرا این موضوع قواعد بازی را عوض میکند.
در ادامه این نشست عالیپور در تشریح مدیریت نشر گفت:  وقتی صحبت از شایستگی مدیریت نشر میشود، وارد بحث سنگینی میشویم زیرا این موضوع بیانگر رتبه یک انتشارات است و به عوامل زیادی بستگی دارد.
وی افزود: در مطالعات و بررسیهای انجام شده بر روی 700 شرکت امریکایی مشخص شد که در آینده نزدیک، سود حاصله از محصولات جدید یک انتشاراتمیتواند تا هشتاد درصد سود آن انتشارات را تشکیل دهد. بنابراین موسسات نشر باید روی موضوع محصول جدید تمرکز کنند چراکه در آینده نبود محصولجدید میتواند باعث تعطیلی یک سازمان شود.

عضو کمیسیون حل اختلافات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به اهمیت بخش فکری یک سازمان اظهار کرد: مهمترین بخش یک سازمان یا انتشارات اتاق فکر آن است و توجه به این بخش بسیار ضروری‌ است زیرا بخشهای فیزیکی مانند چاپ، صحافی و مواد اولیه درجه یک را میتوان تهیه کرد،اما بخش فکری باید مختص به سازمان باشد و این بخش است که باعث تمایز یک سازمان با سازمان دیگر میشود.

وی افزود: مدیریت و برنامه‌ریزی دقیقتر برای آینده، بهبود منابع انسانی سازمان، هماهنگی بیشتر بین اجزا و واحدهای سازمان و تضمین کیفیت، مزایایطراحی فرایند رسمی توسعه محصول است که میتواند یک شرکت را به سودآوری نزدیک کند.
عالیپور با اشاره به دلایل شکست یک پروژه اظهار کرد: 40 درصد سازمانها در توسعه محصول جدید با شکست مواجه میشوند و این به دلیل مواردی مانند ناکافی بودن اطلاعات از بازار، عدم توجه کافی به نیازمندیها و صدای مشتریان، تعریف بیاساس محصول، کیفیت پایین در اجرای وظایف کلیدی، توجهناکافی به زمان و تمرکز بیش از حد بر مشتریان کنونی است.
محصول باید بر اساس نیاز بازار تولید شود
مهدی امیر جعفری  نیز که سومین سخنران این نشست بود با اشاره به موضوع بازاریابی گفت: اگر به دنبال موفقیت در بازاریابی کتاب هستیم باید توجهداشته باشیم که آیا یک محصول بر اساس نیاز بازار تولید شده یا سلیقه افراد در تولید آن تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: اگر محصول براساس نیاز بازار باشد حتی بدون تبلیغ نیز به فروش میرسد. برای مثال میتوان به کتابهای کمک آموزشی اشاره کرد که بهچاپ هفتادم هم میرسند.
برای نشر، نقشی تعریف نشده است
شهداد شعبانی که آخرین سخنران این نشست بود در توضیح موفقیت نشر اظهار کرد: برای موفقیت گزینههای زیادی وجود دارد اما در ابتدا باید بسترتوسعه را فراهم کرد
وی ادامه داد: تا به امروز در کشور ما نقش مشخصی برای نشر تعریف نشده است و اساساً وقتی نقشی مشخص نشود بودجهای برای آن در نظرنمیگیرند و سازمان به نتیجه مطلوب نمی‌رسد زیرا آن بخش بدون برنامه کار خود را پیش برده است.

مشاور بهبود مدیریت در دستگاه‌های دولتی و خصوصی در پایان گفت: مهمترین وظیفه صنعت نشر در هر کشوری مدیریت دانش است، زیرا این صنعت افکاررا پیدا، طبقهبندی و سپس رشد میدهد و اگر خواهان پیشرفت علمی جامعه هستیم باید به حوزه نشر توجه ویژه داشته باشیم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره)برگزار میشود

به ما بپیوندید: