برخورداری از علم مدیریت در صنعت نشر لازمه‌ی بقاست

1396/02/16-18:55

کارگاه «راه‌اندازی نشر نوپا (استارت آپ)» شنبه (16 اردیبهشت) با حضور محمدرضا سالکی در محل پاتوق اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به شرایط روز دنیا و تحولات زیادی که در جنبه‌های مختلف زندگی و کسب و کار پدید آمده، تاکید کرد: امروزه بدون لحاظ کردن علم مدیریت و نگاه سیستماتیک و بدون داشتن استراتژی در صنعت نشر امکان رشد و حتی بقا وجود ندارد.
مدیر سازمان آموزش و انتشارات کارگر با ارایه‌ی یک تعریف ساده از استارت‌آپ گفت: شما یا باید کاری متفاوت در حوزه‌ی نشر انجام دهید و یا اینکه کاری که معمول بوده را به شکلی جدید به انجام برسانید.
محمدرضا سالکی تصریح کرد: هدف از اجرای این کارگاه، بیشتر نشان دادن اهمیت مباحث مدیریت نوین و کاربردهای آن در صنعت نشر است و توصیه می‌‌کنم دوستان حتما یک استراتژی مطالعه شده جهت ورود به بازار، برخورد با مشتری، فرایند تولید محتوا و فرایندهای تولید کتاب داشته باشند.
انجام استراتژی، بسیار مهمتر از تدوین آن است
سالکی تاکید کرد: انجام یک استراتژی، بسیار مهمتر از تدوین آن است و باید تمرین کنید که اجزای استراتژی را چگونه عملیاتی کنید.
وی در ادامه تصریح کرد: استراتژی حتما باید حاوی نقطه‌ی تمرکز و تمایز باشد یعنی ناشر باید روی موضوعات هدف متمرکز باشد، در این صورت درمی‌یابد چه کارهایی را نباید انجام دهد و چه کارهایی را باید.
وی با اشاره به اهمیت بحث تمایز گفت: در بحث تمایز مشخص خواهد شد که فرق فعالیت این ناشر با رقبا و سایرین در کجاست و وی در چه نقطه‌ای ایستاده است و باید به تقویت کدام نقطاط قوت و متقابلا کدام رفع کدام نقاط ضعف بپردازد.
سالکی در ادامه به معرفی مدل کسب و کار مولفه‌هایی نظیر مشتریان زیرساخت‌ها، ارزش‌های پیشنهادی، پایداری مالی، جریان‌های درآمدی، کانال‌های ارتباط با مشتری، فعالیت‌های کلیدی و ساختار هزینه پرداخت و ضمن توضیح هر یک با همراهی حضار اقدام به معرفی مصادیق آن در حوزه نشر کرد.
موفقیت یعنی کشف فرصت‌ها
مدیر سازمان آموزش و انتشارات کارگر در پایان با تاکید بر لزوم شناخت بیشتر بازار و مخاطب بر تولید محصولات متناسب با جامعه‌ی هدف تاکید کرد و گفت: موفقیت یعنی کشف فرصت‌ها و یافتن پاسخ صحیح و کامل به آن.
به گفته‌ی وی، حضور در نمایشگاه کتاب، ارتباط با مردم و سایر ناشران و شناخت فعالیت‌ها و نیازهای روز یکی از راه‌های کشف فرصت و موفقیت است.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

به ما بپیوندید: