وظیفه‌ی نویسنده تبلیغ کتاب نیست

1397/02/15-10:18

حسن محمودی؛ رمان‌‌نویس در نشست «تبلیغات کتاب و اثر آن در فروش» که به همت انجمن صنفی داستان‌نویسان در سالن فرهنگوران نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، گفت: تبلیغ کتاب، وظیفه‌ی نویسنده نیست، بلکه برعهده‌ی ناشر است.
به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افسانه احمدی در ابتدای این نشست که روز جمعه 14 اردیبهشت برگزار می‌شد، ضمن برشمردن ابزارهای تبلیغ کتاب نظیر طراحی جلد، پشت جلد، عنوان‌گذاری، معرفی در فضای مجازی، معرفی در رسانه‌‌های تصویری سینما، تلویزیون و حتی فروش در کنار کالاهای غیرفرهنگی نظیر فروشگاه‌‌های اینترنتی عام گفت: در این بین مسایل مهمتری مطرح است که باید به آن پرداخت مثلا تبلیغ کتاب به‌عهده‌ی چه کسی است؛ حد و مرز آن کجاست؛ این تبلیغات چگونه باید باشد و نقش صنف ناشران و نهادهای حاکمیتی چیست؟
حسن محمودی؛ رمان‌‌نویس نیز در این نشست ابراز داشت: هیچ خالق اثر بزرگی را سراغ نداریم که خودش برای اثرش تبلیغ کرده باشد.
وی تصریح کرد: این وظیفه برعهده‌ی ناشر است و در شأن نویسنده نیست که برای کتاب خود تبلیغ تجاری کند.
محمد طلوعی نیز در ادامه‌ی این نشست ضمن اشاره به تغییرات شرایط امروز جامعه گفت: الان بستری فراهم شده است که با استفاده‌ی صحیح از شیوه‌‌های مناسب تبلیغاتی، یک اثر و نویسنده می تواند به اوج توجه و فروش دست پیدا کند.
وی با اشاره به رویه‌ی موجود در کشورهای پیشرفته گفت: در حالی که نویسندگان ما 12درصد حق تالیف دریافت می‌کنند نویسندگان امریکایی چیزی حدود 5 درصد می‌گیرند ولی با توجه به تبلیغ و فروش بالای کتاب به لحاظ مالی دستاورد بهتری نسبت به مولفان ما دارند.
طلوعی در پایان خواستار تصریح قانون در گنجاندن سهم ناشر در تبلیغات شد.
گفتنی است، سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 

به ما بپیوندید: