در گفتگو با معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد

تلاش برای هموار کردن فعالیت ناشران ایرانی در رویدادهای بین‌المللی نشر

1401/02/17-14:10

معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در تشریح برنامه‌های این بخش نمایشگاه گفت: برنامه‎‌های متنوعی همچون بازار جهانی کتاب، مهمان ویژه، دعوت و میزبانی از مهمانان، رؤسای نمایشگاه‌ها و بورسیه‌ها، دعوت و جانمایی سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی داخلی و خارجی و نشست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی را در دستور قرار داده‌ایم. 


حسین‌علی سبزه معاون بخش بین‌الملل سی‎‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با ستاد خبری نمایشگاه با بیان اینکه در راستای اهداف تعیین‌شده یکی از طرح‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه بازار جهانی کتاب است گفت: این محور می‌کوشد با حضور نهادها و مراکز مختلف فرهنگی، ناشران، آژانس‌های ادبی و نهادهای مستقل داخلی و خارجی، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران، و هم‌چنین سایر متخصصان حوزه نشر، به شناساندن و گسترش این صنعت کمک نماید تا زمینه برای فعالیت نشر داخلی و بین‌المللی آثار ایرانی فراهم شود و راهی برای حضور بهتر ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های جهانی کتاب و نشست‌های بین‌المللی باشد. 


سبزه در ادامه گفتگوی خود با تاکید بر اینکه این امر موجب تسهیل تعامل میان‌فرهنگی، معرفی برگزیدگان جوایز ادبی داخلی، روند انتشار توسط مترجمان برجسته زبان‌های دیگر و فراهم آمدن زمینه برای برای واگذاری رایت ترجمه و نشر آثار فارسی به زبان‌های دیگر خواهد بود افزود: مهمان ویژه سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کشور قطر است. نمایشگاه کتاب امسال در این بخش میزبان جاسم احمد البوعینین؛ مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه، ریاض یاسین؛ رئیس انجمن ناشران و توزیع‌کنندگان قطر و اسماء الکواری مدیر انتشارات دار نبجه است.


معاون بخش بین‌الملل سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در ادامه گفت: در بخش مهمانان و رؤسای نمایشگاه‌ها‌ میزبان مهمانانی از کشور تاجیکستان و سوریه و روسای نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب قطر، عمان، عراق و آذربایجان است. همچنین لازم به ذکر است بورسیه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال که شامل فعالان نشر، مترجمان و ایرانشناسان هستند، از کشورهای بوسنی هرزگوین، پاکستان، ترکیه، ایتالیا و روسیه صورت گرفته است.


سبزه تسهیل ارتباط با نهاد‌های بین‌المللی و فرهنگی را از دیگر اقدامات این بخش توصیف کرد و ادامه داد: امسال نیز به روال سال‌های پیشین پس از دعوت از سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی بین‌المللی خارج و داخل از کشور، 67 نهاد ثبت نام کرده و متراژ موردنظر خود را درخواست داده‌اند که به هرکدام از این‌ها با توجه به مکان موجود، غرفه‌ای اختصاص داده شده است.


معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب در پایان اظهارات خود گفت: با توجه به گستردگی زمینه‌های گفتگو و تبادل نظر در زمینه معرفی صنعت نشر ایران، بخش بین‌الملل خانه کتاب و ادبیات ایران، بیش از 30 نشست‌ هم¬اندیشی، رونمایی و تبادل تجربیات فعالان نشر را در سرای ملل تدارک دیده است. مدعوین این نشست‌ها مهمانان خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران، نویسندگان، مترجمان و فعالان نشر در حوزه بین‌الملل هستند. 


سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: