جشن امضای کتاب «استاد» در انتشارات «شهید کاظمی»

لذت نفس کشیدن در هوای نمایشگاه کتاب

1401/02/24-14:01

فاطمه شایان‌پویا، نویسنده کتاب‌های «استاد» و «تیله‌های شیشه‌ای» در غرفه انتشارات شهید کاظمی حضور پیدا کرد و از نزدیک با مخاطبین کتاب‌هایش به گفتگو نشست.


به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، فاطمه شایان‌پویا درباره اثر کرونا بر فضای فرهنگی کشور و صنعت نشر گفت: در این دو سال مردم خانه‌نشین شدند و عادت به خرید مجازی زیاد شد و در همین فاصله قیمت کتاب هم خیلی بالا رفت، به شکلی که خود ما هم همیشه آرزو داشتیم نمایشگاه زودتر افتتاح شود و بیاییم و با چند کیسه بزرگ کتاب از نمایشگاه خارج شویم، الان خیلی از کتاب‌ها را مجازی می‌خریم.


این نویسنده با بیان اینکه جز عدم برگزاری نمایشگاه کتاب، عوامل دیگری هم روی فضای فرهنگی کشور اثر گذاشت، افزود: در این مدت صنعت نشر از گرانی کاغذ ضرر زیادی کرد، هرچند در نمایشگاه‌های مجازی اتفاقات خوبی افتاد. با توجه به این نکات، نگران استقبال مردم از نمایشگاه بعد از این دو سال کرونایی بودم، اما خوشبختانه استقبال خوبی می‌بینم و فکر می‌کنم بهتر هم بشود.


شایان ‌پویا درباره جدا شدن وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب از وجه فروشگاهی‌اش هم گفت: اگرچه من هرچقدر که بتوانم از نمایشگاه و در طول سال هم از انواع کتابفروشی‌ها خرید می‌کنم اما کارشناسان کتاب می‌گویند بیایید نمایشگاه را ببینید، در این فضا و اتمسفر نفس بکشید، خریدتان را بعداً انجام بدهید.


این نویسنده که کتاب «استاد» را با موضوع خاطرات شهید شهریاری در انتشارات «شهید کاظمی» به چاپ رسانده است، درباره همکاری با این انتشارات توضیح داد: من با خیلی از ناشران برخورد یا گفتگو داشته‌ام، اخلاصی که در انتشارات شهید کاظمی دیدم را در جای دیگر ندیده‌ام. 


وی با تاکید براینکه مسئولین انتشارات شهید کاظمی واسطه بسیاری از اتفاقات موثر فرهنگی هستند، اما نمی‌خواهند که خودشان دیده شوند و این روزها اینکه کسی خودش را کنار بگذارد، مخصوصاً در بازار تقریباً راکد نشر، خیلی سخت است، تصریح کرد: نشر شهید کاظمی از گذشته، هم کارهای جهادی و هم کارهای ترویجی داشته‌ و کارشان را در مکان‌های مختلف گسترش داده‌اند. احترام زیادی هم برای مخاطبین و نویسنده‌های انتشارات‌شان قائلند و من همیشه اولویتم کار با این نشر است.


شایان‌پویا درباره کتاب خودش در این نشر گفت: کتاب «استاد» کار اول من بوده و به دور از تواضع باید بگویم این کار از نظر خودم معمولی است و مثل هرکس دیگری الان به کار اول خودم نقدهای زیادی وارد می‌دانم، اما عنایت خود شهید باعث شده از این کتاب استقبال خوبی بشود و توسط دانش‌آموزان و دانشجویان که مخاطبین اصلی کتاب بوده‌اند دیده شده، در کلیپ‌های مختلف معرفی‌اش و برایش پویش و مسابقه برگزار کرده‌اند و همچنین در دسته «روایت پیشرفت» قرار گرفته است. البته به طور کلی نشر شهید کاظمی درباره قبول کارها در این گونه، وسواس زیادی به خرج می‌دهند.


سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

به ما بپیوندید: