رییس پژوهشکده شورای نگهبان در دیدار با یاسر احمدوند:

برای افزایش سرانه مطالعه در کشور ابتدا باید از مدارس شروع کنیم

1401/02/24-18:30

عباسعلی کدخدایی در دیدار با یاسر احمدوند رییس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با تاکید بر تبلیغ فرهنگ کتابخوانی در مدارس گفت: در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی ابتدا باید بنیان فرهنگی کشور را اصلاح نماییم و ترویج فرهنگ مطالعه را از مدارس آغاز کنیم. یکی از برنامه‌های اساسی در بدنه فرهنگی کشور بخصوص در دانشگاه‌ها و مدارس باید این باشد که علاوه بر تمرکز بر تدریس کتاب‌های درسی با اجرای برنامه‌های فرهنگی در قالب به معرفی کتاب های جانبی و مورد نیاز مخاطب بیشتر تبلیغ شود.


به گزارش ستادخبری خبری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی کتاب، عباسعلی کدخدایی رییس پژوهشکده شورای نگهبان در دیدار با یاسر احمدوند، رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: یا توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین و توسعه فضای مجازی و سهولت دسترسی همگان به کتاب، ما باید خودمان را تجهیز کنیم و به سمت رشد و ترقی فرهنگی، در راستای برقراری عدالت اجتماعی حرکت کنیم.


وی یکی از اهداف مجازی شدن فروش کتاب و استفاده از بن تخفیف کتاب در فضای مجازی را، کاهش قیمت کاغذ دانست و عنوان کرد: خرید کتاب به شکل مجازی در واقع همان خرید کتاب به شکل حضوری است از مسیری دیگر، بنابراین ما باید در توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور از سنین کودکی شروع کنیم و کتاب‌هایی را در حوزه نشر الکترونیک و کاغذی تولید و انتشار دهیم. 


کدخدایی تصریح کرد: هر مخاطب علاقه‌مند به کتاب می‌تواند با وارد شدن به فروشگاه مجازی نمایشگاه، کتاب مورد نیاز خود را با تخفیفات ویژه بدون طی کردن مسافت و صرف هزینه دریافت کند و این امر تحولی شگرف در توسعه فرهنگ کتابخوانی کشور ایجاد خواهد کرد. امیدواریم سطح کتابخوانی در کشور در سایه برگزاری نمایشگاه کتاب افزایش یابد. 


این مقام مسئول در دیدار با رییس نمایشگاه کتاب بر توسعه فرهنگ کتابخوانی در مدارس تاکید کرد و افزود: ما ابتدا بنیان فرهنگی کشور را اصلاح نماییم و ترویج فرهنگ مطالعه را از مدارس آغاز کنیم. یکی از برنامه‌های اساسی در بدنه فرهنگی کشور بخصوص در دانشگاه‌ها و مدارس باید این باشد که علاوه بر تمرکز بر تدریس کتاب‌های درسی با اجرای برنامه‌های فرهنگی در قالب به معرفی کتاب‌های جانبی و مورد نیاز مخاطب بیشتر تبلیغ شود. 


ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: باید در تولید و انتشار کتاب‌هایی که در شکل‌گیری شخصیت افراد از همان دوران کودکی تاثیر دارد، بیشتر تمرکز کنیم. در همین راستا، آموزش عالی کشور، وزارت تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانندt دست به دست هم دهند و با همکاری یکدیگر مشکل کاهش سرانه مطالعه در کشور را حل کنند.


رییس پژوهشکده شورای نگهبان در پایان نظر خود را درباره شعار نمایشگاه کتاب، (با کتاب سلامتیم) اینگونه بیان کرد: از قدیم در کتاب های درسی تبلیغ می شد که کتاب یار مهربان انسان است. کتاب در سلامت روان در گام اول موثر است و طبیعتاً در سلامت جسم نیز موثر است. امید است با اجرای طرح و برنامه‌های مختلف بتوانیم آشتی بین کودکان و نوجوانان با کتاب برقرار کنیم.


سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: