با تاکید به ساختاردهی تولیدات؛

نشست فعالان ادبیات پایداری و دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب برگزار شد

1401/02/31-18:18

با تاکید به ساختاردهی تولیدات و بهبود محتوا، نشست فعالان ادبیات پایداری و دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در آخرین روز از نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهمترین مطالبات ناشران کتب دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفت و نسبت به پیگیری آن تصمیم‌گیری شد.
در این نشست ناشران کتب ادبیات پایداری و دفاع مقدس به مشکلاتی از جمله روند ممیزی کتب و بلاتکلیفی برخی آثار، جوایز تعریف شده در این حوزه، تامین تسهیلات کم بازده، تامین کاغذ برای نشر، بی‌توجهی به منابع شفاهی تولید کتب دفاع مقدس به دلیل هزینه بر بودن تدوین کتاب، بی‌توجهی به تولید کتب پژوهشی و سند محور و نبود ضوابط و استاندارد در طول کتاب اشاره کردند.
مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در این نشست با اشاره به اینکه هزار و 43 ناشر نسبت به تولید کتاب مقدس فعالیت داشتند، گفت: در هشت سال گذشته این تعداد به 624 مورد تقلیل یافته و در حال حاضر تعداد ناشران فعال 385 نفر ات که 110 نفر از آن‌ها عضو مجمع هستند.
امینیان با تاکید به اینکه بازگرداندن ناشران به چرخه تولید ضرورت دارد، اضافه کرد: از مشکلات عمده کمبود ویترین است و در مقایسه با بدنه نشر این کمبود به جد احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه نشر در حوزه دفاع مقدس رشد متوازن ندارد، ادامه داد: لازم است توزیع حمایت‌ها و جایگاه‌ها به شکل دقیق انجام شود و چارچوب مشخصی تعریف شود.
مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس یکی از مشکلات برآمده از نبود چارچوب را وضعیت ممیزی کتاب دانست و گفت: از سال 97 تا 99، مجموع تولید آثار دفاع مقدس 4 هزار و 445 عنوان است و در مقابل مجموع تولید آثار ترجمه ای حوزه ادبیات وارداتی 4 هزار و 900  عنوان است.
امنیان با تاکید به اینکه این دو رقم عمق ضرورت توجه به حوزه دفاع مقدس را نشان می‌دهد، متذکر شد: این اختلاف فاحش به نهاد سیاست گذاری برمی‌گردد و انتظار ما حمایت از تولید و نشر کتب ادبیات پایداری است.
نگاه مساواتی به حوزه دفاع مقدس معنی ندارد
همچنین مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به ضرورت هویت بخشی  به نسل جدید اضافه کرد: متفق القول هستیم که نگاه مساواتی به دفاع مقدس معنی ندارد و میزان توجه به دفاع مقدس در گذشته، امروز و آینده کشور موثر است.
محمد حسین ظریفیان یگانه افزود: اقتضا نگاه عدالت مدارانه این است که سهم دفاع مقدس به نسبت سایر حوزه ها بیشتر باشد و این حمایت نیز هدفمند باشد و مشابهت معنایی با مخاطبان مختلف باید ایجاد شود.
وی اضافه کرد: حمایت هدفمند باید ناظر به محتوای تولیدی باشد و این نظارت هم به جنبه‌های سخت افزاری جنگ و هم جنبه نرم افزاری آن توجه داشته باشد.
 مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آثار تولیدی دفاع مقدس نیاز به دسته بندی نه فقط برای گروه سنی بلکه دسته بندی بر اساس دهه‌های مختلف مخاطبان دارد.
ظریفیان به تاکید حمایت از نهضت ترجمه اشاره کرد و گفت: موضوع وام‌های کم‌بهره و زودبازده و تامین کاغذ نیز پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به بهبود شبکه توزیع در سال‌های اخیر متذکر شد: همچنان شبکه توزیع کتب دفاع مقدس می‌لنگد و باید انسجامی برای آن به وجود آورد.
مدیر‌کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توجه ویژه به پدران و مادران و همچنین همسران شهدا شد و افزود: به دلیل تاثیرگذاری بیشتر خاطرات همسران شهدا ضروری است در تولید آثار این قشر مورد توجه ویژه قرار گیرد.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: