منصوره اتحادیه مطرح کرد؛

حُسن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که تنها یک رشته فکر در آن جریان ندارد

1402/02/21-20:21

منصوره اتحادیه با اشاره به اینکه حُسن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که تنها یک رشته فکر در آن جریان ندارد، گفت: تنوع ناشران در این نمایشگاه خود نشان‌دهنده تکثر فرهنگی است و مردم می‌توانند در نمایشگاه حضور پیدا کرده و با آن‌ها آشنا شوند.

 

منصوره اتحادیه؛ مورخ سرشناس معاصر و مدیر نشر تاریخ در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن بیان اینکه فرهنگ انواع رشته‌ها و روش‌ها را دارد و تکثر فرهنگی امری طبیعی است، بیان کرد: مخاطبانی که از نمایشگاه کتاب تهران استفاده می‌کنند باید متوجه باشند که تنها یک رشته فکر در آن جریان ندارد. فکر ابعاد مختلفی دارد و حسن، زیبایی و غنای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در همین است.

 

وی به حضور ناشران مختلف کشور در نمایشگاه کتاب اشاره و اضافه کرد: برخی از ناشران کشور فعالیت تخصصی انجام می‌دهند و لزوما آثاری در همه زمینه‌ها منتشر نمی‌کنند؛ به همین دلیل نیز مخاطبی که وارد نمایشگاه کتاب تهران می‌شود با وسعت فرهنگ آشنا می‌شود. درواقع‌ می‌توان چنین گفت که تنوع ناشران در این نمایشگاه خود نشان‌دهنده تکثر فرهنگی است و مردم می‌توانند در نمایشگاه حضور پیدا کرده و با آن آشنا شوند.

 

اتحادیه با تاکید بر اینکه خواندن یک نوع عادت است، به قیمت کتاب اشاره و مطرح کرد: کتاب خواندن باید رواج پیدا کند و این کار را باید از سنین کودکی آغاز کرد؛ اما اکنون میزان مطالعه جوانان و نوجوانان در کشور پایین است و از طرفی هم کتاب برای بودجه خانواده‌های ایرانی گران است و خود این امر مزید برعلت مطالعه کمتر می‌شود. اما برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ارائه یارانه به مخاطب یک مزیت است. از طرفی نیز برپایی این رویداد فرهنگی لازم است از این جهت که مردم پویایی کتاب را ببینند.

 

نویسنده کتاب «نقش تجار در توسعه تهران: معاملات ملکی بر پایه اسناد تجارتخانه اتحادیه» افزود: برخی ایراد می‌گیرند که نمایشگاه محلی برای نشان دادن کتاب است که در ایران به فروشگاه تبدیل می‌شود. من فکر می‌کنم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بدین شکل بسیار خوب است. به این دلیل که بسیاری از کتاب‌ها به شهرستان‌ها نمی‌رسد و برخی از شهرها و روستاها نیز کتابفروشی ندارند.

 

او با اشاره به لزوم توجه آموزش و پرورش به مطالعه و جلب نظر دانش‌آموز به سمت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره نقش این نمایشگاه در دیپلماسی فرهنگی، بیان کرد: هرچقدر میزان حضور آثار دیگر کشورهای جهان و از طرفی هم میزان حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران بیشتر باشد ما به دیپلماسی فرهنگی نزدیک‌تر خواهیم شد.

 

منصوره اتحایه در پایان ضمن طرح این نکته که وقتی به نمایشگاه‌های کتاب مختلف توجه کنید از لحاظ علمی و فرهنگی غنی‌تر خواهید شد، گفت: به‌واقع حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران و از سویی حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های کتابی که در سراسر جهان برپا می‌شود، باعث می‌شود تا هرچه بیشتر با فرهنگ دیگر کشورها آشنا شویم. به‌واقع باید به لحاظ فرهنگی با سایر کشورها ارتباط داشته باشیم. 

 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

به ما بپیوندید: