
چگونه سازمان انسان را «از خود بیگانه» میکند/ مسئلهای به نام اینفلوئنسرها
1402/02/30-07:53
هومن قاپچی در آیین رونمایی از برخی منابع حوزه رسانه گفت: از خودبیگانگی انسان توسط كار در سازمان قابل تشدید است و موجب میشود انسان از واقعیت خود فاصله بگیرد.
به گزارش ستاد خبری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی كتاب تهران، مراسم رونمایی از از كتابهای «رسانههای اجتماعی، حقیقت و خودمراقبتی» نوشته دیانا استیپینکا و ترجمه فاطمه پیرهادی، «واقعیت سازمانی» نوشته علی اکبر فرهنگی و هومن قاپچی و «خبرسازان» نوشته فرانچسکو مارکُفی و ترجمه علی شاکر شنبه سیام اردیبهشتماه ۱۴۰۲، با حضور علی شاكر، فاطمهپیرهادی، علیاكبر فرهنگی و هومن قابچی بهعنوان مترجمان و مولفان این آثار در گوشه نقد برگزار شد.
علیاکبر فرهنگی در این نشست درباره کتاب تالیفی خود گفت: اساس این كتاب در دانشگاه اوهایو شكل گرفت. ابتدا تصمیم گرفتیم اثری را درباره واقعیت سازمانی ترجمه كنیم. به همراه هومن قابچی این فرایند را به سرانجام رساندیم اما حس كردیم با دانش روز فاصله دارد؛ دوباره با همكاری یكدیگر تصمیم گرفتیم مجموعه اولیه را پایه قرار دهیم و متناسب با علم روز اثری را بنویسیم.
در ادامه هومن قابچی توضیحاتی تكمیلی درباره اثر مشترک خود با علیاکبر فرهنگی ارائه کرد و افزود: كتابهای مختلفی در حوزه سازمان وجود دارد. به روایتی انسان در سازمان به دنیا میآید و در سازمان از دنیا میرود. واقعیت سازمانی در ایران، موضوع جدیدی است. از خودبیگانگی انسان توسط كار در سازمان قابل تشدید است و موجب میشود انسان از واقعیت خود فاصله بگیرد. این موضوع حتی دردوران كرونا به واسطه فعالیت دوركاری تشدید شد.
وی بیان کرد: گاهی اوقات برای بررسی موفقیت یک سازمان به عوامل مختلفی توجه میكنیم اما ازخودبیگانگی را فراموش میكنیم و به دنبال راهكارهای رفع این مشكل نمیگردیم. واقعیت سازمانی انسان را اصلیترین مهره سازمانی میداند و میگوید انسان با كار مفید به خودشكوفایی و توسعه میرسد.
در ادامه نشست، فاطمه پیرهادی مترجم كتاب «رسانههای اجتماعی، حقیقت و خودمراقبتی» درباره موضوع این اثر گفت: رسانهها جزئی جداییناپذیر از زندگی ما هستند و در صورت مواجهه نادرست با آنها، آسیب خواهیم دید. یكی از تلههایی كه ما را گرفتار میكند، موضوعات مربوط به حقیقت است.
این مترجم ادامه داد: موضوع اصلی كتاب درباره نحوه مواجهه انسانها با حقیقت و راههای خود مراقبتی است. سوژهسازی از سوی رسانهها، نقش مؤثر اینفلوئنسرها در حقیقت، انقلاب كیبوردی و اوباشگری اینترنتی از جمله محورهای موضوعی این كتاب است.
«خبرسازان» عنوان یكی دیگر از آثار رونمایی شده در این نشست بود که تأثیر هوش مصنوعی بر روزنامهنگاری را بررسی کرده است. گفتنی است این سه اثر از سوی انتشارات همشهری منتشر شده است.
سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از بیستم تا سیام اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان بهصورت مجازی در ketab.ir برپا شد.